بررسی عواملموثر بر تمایل مصرف کنندگان به خرید گروهی آنلاین در ایران
- رشته تحصیلی
- MBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1011;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57410
- تاریخ دفاع
- ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- شهاب الدین شکری
- استاد راهنما
- امیر مانیان
- چکیده
- با راه اندازی وب سایت خرید گروهی معامله روزانه توسط گروپن در سال 2008 و ارائه تخفیف های شگفت انگیز، گسترش روز افزون و سریع این وب سایت ها را در سراسر جهان شاهد بوده ایم. ورود امواج این پدیده نو در تجارت الکترونیک از تابستان سال 1390 به ایران، موجب شد که علاقمندان به این مدل کسب و کارالکترونیکی اقدام به راه اندازی این نوع از وب سایت های خرید گروهی نموده و توجه مصرف کنندگان ایرانی را به خود جلب نمایند. هدف از این تحقیق درک بهتر انگیزه های تصمیم گیری مصرف کنندگان و عوامل موثر بر تمایل آنان به وب سایت های خرید گروهی آنلاین در ایران، از طریق تجمیع ادبیات مربوط به موضوع قیمت، ریسک، عناصر نفوذ اجتماعی و تبلیغات دهان به دهان با استفاده از متغیرهای پایه ای مدل پذیرش تکنولوژی و تئوری عمل منطقی است. در مطالعه حاضر، از مدل معادلات ساختاری برای بررسی فرضیه های تحقیق استفاده شده است. پرسشنامه های تحقیق، میان مصرف کنندگان وب سایت های خرید گروهی آنلاین در ایران توزیع گردید و نتایج حاصل از بررسی ها نشان داد که چهار عامل منفعت درک شده، سهولت استفاده درک شده، احساس جامعه مجازی و هنجار ذهنی به ترتیب بشترین تاثیر را بر تمایل مصرف کنندگان به خرید گروهی آنلاین در ایران دارند. همچنین یافته های تحقیق حاکی از آن است که عوامل قیمت پایین درک شده، ریسک درک شده، تبلیغات دهان به دهان مثبت و جمعیت موثر درک شده اثر مستقیمی بر تمایل مصرف کنندگان نسبت به وب سایت های خرید گروهی آنلاین در ایران ندارند.
- Abstract
- By the emergence of daily deal online group buying websites by Groupon and great discounts, rapid development of these websites are evident all around the world. The entrance of this new phenomenon in E-Commerce in Iran since summer of 1390 caused E-Business followers build this kind of group buying website and catch the Iranian consumers attention. The scope of this study is to have a better comprehension of consumers’ motivation and effective factors on their intention to online group buying website in Iran by gathering information regarding price, risk, social influence, word of mouth (WOM), with the use of basic variables of Technology Acceptance Model (TAM) and Theory of Reasoned Action (TRA). In the present study Structural Equation Model (SEM) was used to analyze research hypothesis. Researche questionnaire was delivered among online group buying website consumers in Iran and the results showed that four factors of percieved ease of use, sense of virtual community and subjective norms consequently have the most influence on consumers’ intention to online group buying in Iran. Also factors of perceived low price, perceived risk, positive word of mouth and perceived critical masss from Iraninan consuers don’t have any directive influence on their intention to online group buying websites. Keywords: Online Group Buying, Technology Acceptance Model (TAM), Perceived Critical Mass, Sense of Virtual Community, Word of Mouth (WOM).