نقش آموزش و مدیریت منابع انسانی در توسعه گردشگری
- رشته تحصیلی
- جغرافیا - برنامه ریزی توریسم
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58875;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1746
- تاریخ دفاع
- ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- صدراله طیبی
- استاد راهنما
- سیدعلی بدری
- چکیده
- امروزه گردشگری به عنوان بزرگترین و متنوعترین فعالیت خدماتی دنیادرتجدیدحیات جوامع انسانی واحیای فرهنگی آن،اشتغال ودرآمدزایی،حفاظتاز فضاهای طبیعی ومحیط زیست و... درنتیجه توسعه همه جانبه جوامع نقش بسزایی دارد.حال گردشگری بعنوان فعالیتی گسترده،عظیموتوانمندبایستی به نحوی سازمان و توسعه یابدکه درعین دستیابی به اهداف موردنظربتواند شاخص های توسعه را در برگرفته و با کسب رضایت گردشگران و ایجاد خاطره خوش در اذهان آنها فرصت بازگشت مجدد و تبلیغ و ترویج مقصد گردشگری را فراهم آورد و اثرات مثبت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی را موجب گردد .با رشد گردشگری، نیاز به آموزش و جذب نیروی انسانی در این فعالیت انسان محور، اهمیت ویژه ای یافته است. واضح است که تنها فراوانی نیروی انسانی نمی تواند ضامن عملکرد خوب برای دست یابی به توسعه این بخشباشد؛ بلکه علاوه بر تعداد، میزان دانش نظری و آشنایی خدمات دهندگان با مهارت های حرفه ای نیز تعیین کننده است. بنابراین تدوین و اجرای استراتژی توسعهی منابع انسانی گردشگری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آموزش مهمترین نقش را در این راستا ایفا می کند. گردشگری امروزه به فعالیتی با آثار مثبت و موثر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی تبدیل شده است که همه کشورها بدان توجه خاصی دارند و در برنامه ریزی ها برای توسعه جوامع خود آن را مدنظر قرار می دهند. این فعالیت میان رشته ای شامل مجموعه خدماتی است که طی آن به گردشگران مطابق خواسته ها و نیازهایشان خدمات ارایه می شود. بعد از جاذبه ها که به عنوان نقطه ثقل گردشگری محسوب می شود خدمات اقامتگاهی را می توان مهمترین بخش خدمات گردشگری در نظر گرفت، چرا که خدمات گردشگری حول این عنصر ارایه می گردد. بدین سبب در این پژوهش هتل رستوران ها به عنوان یکی از مهمترین بخش های خدمات گردشگری مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و نقش مدیریت منابع انسانی و آموزش در توسعه هتلداری بررسی خواهد شد.نتایج پژوهش حاکی از این است که آموزش نیروی انسانی رابطه معناداری با سطح رضایتمندی گردشگران به عنوان یکی از شاخص های توسعه گردشگری دارد. این رابطه در سطح معناداری 95/0 عدد 041/0 رانشان می دهد. از سوی دیگر یافته های پژوهش نشان می دهد علی رغم نظرات مشترکی که هرسه گروه جامعه آماری (مدیران، گردشگران وکارکنان) پیرامون نقش و اهمیت آموزش در توسعه گردشگری دارند و همچنین عامل توانمند کردن منابع انسانی را به عنوان مهمترین عامل موثر در مدیریت و توسعه مطلوب هتل، می دانند، اما هنوز بیشتر منابع انسانی شاغل در بخش اقامت به عنوان دومین نقطه ثقل گردشگری، آموزش های لازم را فرا نگرفته و از سویی آموزش های ارائه شده اغلب مبنای نیازها و خواسته های گردشگران را شامل نمی شوند به عبارتی دیگر مواد و محتوای آموزش های حوزه گردشگری به خصوص هتلداری منطبق بر خواسته ها و نیاز های گردشگران نبوده است.به طور کل بر اساس یافته های تحقیق می توان گفت هرمیزان که نیروی انسانی شاغل در بخش هتلداری آموزش های لازم را فراگیرد به همان میزان عملکرد و خدمات مطلوب تری را ارائه می کند و نهایتا مقدمات توسعه هتل را فراهم می کند. واژگان کلیدی : گردشگری، مدیریت منابع انسانی، آموزش، هتل رستوران، تهران.
- Abstract
- Abstract Tourismis nowthe largestandmostactiveserviceMtnvasworldculturalrevivaland restoration ofhuman societies, employment andincome generation,and environmentalprotection ofnatural spacesand...Comprehensive development ofthecommunityis important.Tourismisawidespread activity, the great andpowerfulorganizationshouldbe developedin such a waythatto achievethe sameobjectivesindevelopingaindexesfromAndsatisfactionin the minds oftouristsand creategoodmemoriesandreturnthem the opportunity toadvertiseand promotetourism destinationsprovideThe positiveeffectsof economic,social, cultural orenvironmentalcause. With thegrowth of tourism, the need for trainingandrecruitmentactivitiesinthehuman-centered, hasa special significance. It is clearthatnotonlycanguaranteegood performanceofhuman resourcesto achievethisisto develop; Butalsoa numberoftheoretical knowledgeandprofessional skillsas well asfamiliaritywithservice providersis crucial. Thedevelopment and implementationof human resourcedevelopmentstrategyisimportant fortourismandeducationplaysthe most important roleinthis regard. Todaytourismactivityand positiveeffectsofeconomic, social, cultural and environmentaltransformationthatare of particularconcern toall countries Andinplanningfor thedevelopment oftheir communities,itwillbe considered. Thisinterdisciplinarycollection ofserviceswhichare offeredto touristsmeetthe demands andneedsservice.After thetouristattractionof gravityis consideredastheresidenceof servicescan beconsideredthe most importantpart oftourism, because tourismiscentered aroundtheelement.Thus,inthisstudy,as oneof the most importantparts ofthe hotelrestaurants, tourist services have beenstudied andanalyzed And the role ofhuman resource managementand training inhoteldevelopmentwill be discussed. The resultsindicatethata significant relationshipwith thelevel oftraining ofmanpower,touristsatisfactionisanindicator oftourism development. Therelationshipbetweenlevel0.041 shows.Thefindingsshow thatdespite thecommono