اثر بخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی - رفتاری بر تصویر بدن و هراس اجتماعی دانش اموزان دختر در مقطع متوسطه شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57435
- تاریخ دفاع
- ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- زهرا الوندی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده هدف: پژوهش حاضر به منظور اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری بر تصویر بدن و هراس اجتماعی دختران در مدرسه انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران بود. از این میان 30 نفر از دانش آموزانی که در پرسشنامه روابط چند بعدی خود-بدن نمرات پائین و در پرسشنامه هراس اجتماعی دارای نمرات بالایی بودند به تصادف انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنی¬های گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در مشاوره گروهی شناختی – رفتاری شرکت کردند و گروه کنترل در این مدت هیچ مداخله¬ای دریافت نکردند. یافته ها: داده¬های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته¬ها نشان داد که تصویر بدن در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معنا داری بهبود یافته است و هراس اجتماعی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافته است. نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی شناختی- رفتاری باعث بهبود تصویر بدن وکاهش هراس اجتماعی دختران در مدرسه می-گردد. کلید واژه ها: مشاوره گروهی شناختی- رفتاری، تصویر بدن، هراس اجتماعی
- Abstract
- The purpose of this study was to examine the effects of group counseling with CBT approach on body image and social phobia of students. The study used pretest – posttest design with control group. The sample populations were girl high school students from Tehran city. After administration of body image inventory and social phobia inventory, 30Students with low scores in body image and with high scores in social phobia were selected and randomly referred to control and experimental groups. The experimental group took part at 8 - session’s group counseling with CBT approach. The obtained data was analyze by statistical method of covariance analyze. The results demonstrated that body image were significantly improved and social phobia were significantly reduced in experimental group compared with the control group. This study showed that group counseling with CBT approach can improve body image and reduce social phobia in girl high school students. Keywords: group counseling with CBT approach, body image, social phobia