عنوان پایان‌نامه

تاثیر دو شیوه تمرینی مختلف آرام سازی بر عملکرد ورزشی ورزشکاران قهرمان دختر بدمینتون



    دانشجو در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر دو شیوه تمرینی مختلف آرام سازی بر عملکرد ورزشی ورزشکاران قهرمان دختر بدمینتون" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 934;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56433
    تاریخ دفاع
    ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
    دانشجو
    زهرا فتحی
    استاد راهنما
    الهه عرب عامری

    در اینکه آرامسازی بر عملکرد ورزشکاران تأثیر مثبت و مؤثری دارد، شکّی نیست. ولی آنچه چالش برانگیز است، وجود دو دسته بندی مختلف (جسم به ذهن) و (ذهن به جسم) برای آرامسازی است. هدف از تحقیق حاضر، مقایسه ی تأثیر دو شیوه ی متفاوت آرامسازی (جسم به ذهن مانند آرامسازی پیشرونده ی عضلانی) و (ذهن به جسم مانند آرام سازی تجسم خلاق) بر عملکرد ورزشکاران قهرمان است. بدین منظور30 آزمودنی دختر با دامنه ی سنّی 14-18سال که واجد شرایط شرکت در پژوهش حاضر بودند، از جامعه ی آماری در دسترس دانش آموزان قهرمان بدمینتونیست استان قم انتخاب شدند و پس از همگن سازی در 3 گروه گواه، پیشرونده ی عضلانی و تجسم خلاق قرار گرفتند. تکلیف مورد استفاده این تحقیق، قرار گرفتن تحت دو نوع متفاوت آرامسازی پس از تمرینات فیزیکی بدمینتون به مدّت 8 هفته (2ماه) و هفته ای 3 جلسه ی 30 دقیقه ای بود و هدف از اجرای آن تعیین تأثیر این دو شیوه ی متفاوت آرامسازی بر عملکرد ورزشی قهرمانان دختر بدمینتون بود و در انتها پس آزمون بدمینتون از 3 گروه گرفته شد. روش تحقیق نیمه تجربی بوده و به منظور تحلیل داده ها از تی همبسته، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح p?0/05 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که اثر اجرای آرامسازی پیشرونده ی عضلانی بر مهارت های سرویس بلند و تاس کلییر معنی دار بود. امّا در مورد سرویس کوتاه این معنی داری مشاهده نشد. همچنین اثر اجرای آرام سازی تجسم خلاق بر مهارت های سرویس کوتاه، سرویس بلند و تاس کلییر، معنی داری را نشان می داد. از سوی دیگر در مقایسه ی تأثیر دو شیوه ی تمرینی آرام سازی بر مهارت سرویس کوتاه معنی داری مشاهده گردید که این معنی داری در مورد اثر آرام سازی تجسم خلاق بر مهارت سرویس کوتاه بود. امّا مقایسه ی تأثیر دو شیوه ی تمرینی آرام سازی بر مهارت سرویس بلند و تاس کلییر معنی دار نبود. این یافته ها پیشنهاد می کند که شیوه ی آرام سازی جسم به ذهن و ذهن به جسم هر کدام می تواند به عنوان شیوه ای مستقل در بهبود عملکرد ورزشکاران مؤثر باشد. امّا اجرای آرام سازی ذهن به جسم مانند تجسم خلاق بر مهارت هایی مانند مهارت سرویس کوتاه که به دقت و تمرکز بیشتری نیاز دارد، مؤثر تر است.
    Abstract
    There is no doubt that Relaxation has an effective and positive effect on athletic performance. But, what is challenging, there are two different categories (Body to Mind) and (Mind to Body) for relaxation. The aim of the present study is the effect of two different relaxation techniques (mind-body such as Progressive muscle relaxation) and (body-mind like creative visualization relaxation) on champion athletic’s performance. Therefore 30 girl’s subjects with an age range of 14-18 years who were eligible to participate in the study were choice. After homogenization, they stood in 3 groups (control group, creative visualization group and progressive muscle relaxation group). Task used in this study was putting the two different types of relaxation after physical training badminton during 8 weeks (2 months) and 30 minutes for 3 times in every week and it’s implementation was determining the effect of two different relaxation techniques on performance of girl’s champion of badminton. Finally, one post test of 3 badminton skills was taken. The method of this research was semi-empirical; in order to analyze the data from T test, Analysis of variance and tuky test at p?0/05 was used. The result showed that the effect of progressive muscle relaxation on long service skills and pole service was significant. But about the short service, it wasn’t significant. Also, the implementation of creative visualization relaxation on short service, high service and pole service skill, showed significant. On the other hand, in comparing the effective of two methods of relaxation training was showed significant that was about the effect of creative visualization skill on short service. Although comparing the effectiveness of two methods of relaxation training on long service skill and pole service wasn’t significant. These results suggest that either way of relaxation can be effective in improving athletic performance as an independent manner. The mind-body relaxation in some skills that needs more attention and focous such as short service is more effective.