عنوان پایاننامه
تاصیر سه شدت صدای مداوم تماشاگر و ضرباهنگ های موسیقی بر اکتساب . یادداری و انتقال مهارت سرویس والیبال
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی و علوم ورزشی - رفتار حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 976;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58426
- تاریخ دفاع
- ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- امیر شریعتی
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر مقایسه تأثیر حضور صدای تماشاگر (با شدت های مختلف) و موسیقی (آشنا و نا آشنا) بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت سرویس والیبال است. آزمودنی ها، 90 دانش آموز مقطع متوسطه سالم غیر ورزشکار استان قم در سال تحصیلی 92-91 با سن (23/1±29/15سال)، قد (07/4±51/172سانتیمتر) و وزن(95/4±33/70 کیلوگرم) بود که به صورت تصادفی به پنج گروه تجربی و یک گروه کنترل(هر گروه 15نفر) تقسیم شدند. گروه ها مهارت سرویس والیبال را آموزش دیده و در پیش آزمون شرکت کردند. سپس در جلسات تمرین شرکت کرده و هر کدام در معرض یکی از مداخلات صدای تماشاگر با شدت های بالا، متوسط و پایین، همچنین موسیقی آشنا و ناآشنا قرار گرفتند. آنها 6 هفته (11 جلسه) تمرین کرده و در هر جلسه اقدام به اجرای 20 کوشش تمرینی کردند. بعد از پایان جلسات تمرین در آزمون اکتساب شرکت کرده و آزمون سرویس والیبال ایفرد را اجرا کردند. بعد از یک هفته بی تمرینی ، آزمون یادداری و 24 ساعت بعد از آن در آزمون انتقال به اجرا درآمد. به منظور تحلیل داده از تی مستقل، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی) استفاده شد. نتایج نشان داد حضور صدای تماشاگر با شدت بالا باعث افت اجرا در مراحل اکتساب، یادداری و انتقال شده اما حضور صدا با شدت متوسط مرحله اکتساب را تحت تأثیر قرار نداده و باعث افت اجرا در یادداری و انتقال مهارت می شود(p?0/05) اما صدا با شدت کم، اثری بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت سرویس والیبال ندارد (p?0/05). در مقابل گوش دادن به موسیقی آشنا باعث بهبود عملکرد در مراحل اکتساب، یادداری و انتقال شده اما موسیقی نا آشنا تأثیر معنی داری بر مراحل اکتساب و یادداری نداشته و تنها باعث بهبود عملکرد در مرحله انتقال شده است. همچنین بین دو گروه موسیقی آشنا و ناآشنا در مراحل اکتساب و یادداری تفاوت معنی داری وجود نداشته و تنها در مرحله انتقال گروه موسیقی آشنا بهتر از موسیقی ناآشنا عمل کرد.
- Abstract
- The aim of present study was to compare the effect of audience noise (with different intensities) and music (familiar and unfamiliar) on acquisition, retention and transfer of Volleyball Service. Statistical sample consisted of 90 healthy and non-athlete high school students of Qom province in the in the school year 2012 and 2013with a mean age (15/29 ± 1/23 years), height (172/5 ± 4/07 cm) and weight (70/33±4/95kg), Who were randomly assigned to five experimental groupsand a control group(each group, n = 15). The groups educated Volleyball service and participated in the pre-test. After pretest all groups participated in training sessions and exposed to one of this interventions include : audience noise with high, medium and low intensity, and familiar and unfamiliar music. They are 6 weeks (11 sessions) practiced and In each session, they tried to run 20 action. After the end of training sessions they participated in the acquisition test and APPHERD volleyball service test performed. After a week of training, retention test was performed and 24 hours after it transfer test was was conducted. In order to analyze the data, t, one wey ANOVA and Tukey test was used. The results showed the presence of high-intensity audience noise reduction performances in acquisition, retention and transfer test, But the presence of moderate noise level did not affect the acquisition but caused a drop performances in retention and transfer of skills(p ?0/05), However, low-noise, does not effect on acquisition, retention and transfer of Volleyball Service (p ?0/05). In contrast, listening to familiar music improves performance in acquisition, retention and transfer test but unfamiliar music have no significant impact on acquisition and retention, just improved performance is in transition. as well as, Between the two groups, familiar and unfamiliar music, in acquisition and retention were not significant difference, just in transfer test familiar music group performed better than unfamiliar music(p ?0/05).