اثر بخشی آموزشی مهارت های اجتماعی بر کاهش اعتیاد پذیری و افزایش خود کنترلی در دانش آموزان
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56580
- تاریخ دفاع
- ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- محسن محمودوند
- چکیده
- چکیده در پژوهش حاضر ،اثر بخشی آموزش مهارت های اجتماعی سال تحصیلی 91-90 تشکیل می دادند.از بین مدارس راهنمایی برکاهش اعتیاد پذیری و افزایش خود کنترلی دانش آموزان پسر مورد بررسی قرار گرفت.جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی شهرستان شهریار در شهرستان شهریار ابتدا دو مدرسه به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب و سپس به روش نمونه گیری تصادفی ساده ، 150 نفر انتخاب شدند.ابزار استفاده شده در این پژوهش مقیاس اعتیاد پذیری یدالله زرگر (1385) و نیز مقیاس خود کنترلی تانجنی و همکاران (2004) می باشد.طرح پژوهش از نوع طرح های آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون ) همراه با گروه کنترل می باشد.پس از انتخاب گروه نمونه (کسانی که در اعتیاد پذیری نمره بالا و در خود کنترلی نمره پایین داشتند ) و تقسیم آنها به دو گروه آزمایش و گروه کنترل ،برنامه آموزش مهارت های اجتماعی به عنوان متغییر مستقل بر روی گروه آزمایش انجام شد و در پایان جلسات ،پس آزمون انجام گردید.به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار ) و نیز آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفاده شد. نتایج حاصل از داده ها نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی باعث کاهش اعتیاد پذیری و افزایش خود کنترلی در دانش آموزان شده است.در ضمن بین اعتیاد پذیری و خود کنترلی ارتباط منفی معنا داری وجود دارد. کلید واژه ها:مهارت های اجتماعی ،اعتیاد پذیری، خود کنترلی
- Abstract
- Abstract In the present research,the effectiveness of training social skills on the reduction of addiction susceptibility and the increase in self controlling was studied. Statistical population was all the boy students in the third grade of guidance school in the city of Shahriar in 91-90 academic year. First, two guidance schools of the city of Shahriar were selected in random cluster way. And then, 150 persons were chosen by simple random sampling. Tools used in this research were Yadollah Zargar Addiction Susceptibility Scale (1385) and also Tangney and coworkers Self Controlling Scale(2004). The research project was of experimental kind (pre-testing and post-testing) with control group. After choosing sample group (those who had got high grade in addiction susceptibility and low grade in self controlling ) and dividing them in to experiment group and control group,social skills training was done for the experiment group as the independent variable. And at the end of sessions ,post-testing was accomplished. For data analysis, descriptive statistic (average and standard deviation ) and also inferential statistic (covariance analysis) were used. The results indicated that training social skills caused the reduction of addiction susceptibility and increased the self controlling of the students. Meanwhile there is a significant negative interrelationship between addiction susceptibility and self controlling.