اثر بخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی رفتاری بر عزت نفس و تعلق به مدرسه ی دانش اموزام قربانب قلدری در مدرسه
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57333
- تاریخ دفاع
- ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
- استاد راهنما
- شیوا خلیلی
- دانشجو
- ایمان نادری
- چکیده
- چکیده هدف: پژوهش حاضر به منظور اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری بر عزت نفس و احساس تعلق به مدرسه قربانیان قلدری در مدرسه انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان شهریار استان تهران بود. از این میان 30 نفر از دانش آموزانی که در پرسشنامه قلدری- قربانی اولوئوس ، دارای ویژگی های قربانی بودند انتخاب شدند. وبه طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.سپس پرسشنامه های عزت نفس کوپر اسمیت و احساس تعلق به مدرسه بری بتی و وات بر روی آنها اجرا شد . آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در مشاوره گروهی شناختی – رفتاری شرکت کردند و گروه کنترل در این مدت هیچ مداخله ای دریافت نکردند. یافته ها: داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها نشان داد که عزت نفس و احساس تعلق به مدرسه در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معنا داری افزایش یافته است. نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی شناختی - رفتاری باعث افزایش عزت نفس و احساس تعلق به مدرسه می گردد. کلید واژه ها: مشاوره گروهی شناختی- رفتاری، عزت نفس ، احساس تعلق به مدرسه،قلدری قربانی
- Abstract
- Abstract The aim of this study was to examine the effectiveness of group counseling with CBT approach on self-esteem and belonging among bully victims. The study used pretest – posttest design with control group. The sample populations were boy high school students from Shahreyar city,Tehran province. After administration of Olweus bully/victim questionnaire, 30 Students who have victim characters were selected and randomly referred to control and experimental groups The experimental group took part at 8 - session’s group counseling with CBT approach. The obtained data was analyze by statistical method of covariance analyze. The results demonstrated that self-esteem and belonging were significantly increased in experimental group compared with the control group. This study showed that group counseling with CBT approach can improve self-esteem and belonging in victims school students . Keywords: group counseling with CBT approach, victim, self-esteem and belonging