عنوان پایان‌نامه

بررسی تطبیقی خدمات شهری از دیدگاه عدالت اجتماعی.مطالعه موردی:محلات قیطریه وشهید دستغیب شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تطبیقی خدمات شهری از دیدگاه عدالت اجتماعی.مطالعه موردی:محلات قیطریه وشهید دستغیب شهر تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1740;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56752
    تاریخ دفاع
    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱

    چکیده به طور کلی بررسی و سنجش عملکرد شهرداری و سایر نهادها و نحوه ارائه خدمات شهری از دو منطر عینی و ذهنی می¬تواند صورت گیرد. در منظر عینی، کیفیت ارائه خدمات شهری بر پایه سنجش آن¬ها نسبت به معیارها و استانداردهایی صورت می¬گیرد که توسط مراجع مرتبط تنظیم می¬شود. اما در منظر ذهنی، احساس مردم و میزان رضایت بهره¬برداران از خدمات شهری، تعیین کننده کیفیت و چگونگی عملکرد ارائه¬دهندگان خدمات است. درباره نقاط قوت و ضعف این دو شیوه، نظرات مختلفی ارائه شده است، اما یکی از مزایای مهم رویکرد ذهنی، بی-واسطه بودن سنجش ذهنیت استفاده کنندگان اصلی خدمات شهری است. در این تحقیق رضایت از خدمات شهری به عنوان یک متغیر وابسته و شاخص¬های درمانی، آموزشی، تفریحی، فرهنگی، تجاری و خدماتی، حمل و نقل، مدیریت شهری، امنیت و ایمنی به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است. هدف از انجام این پژوهش شناخت و سنجش سطح کیفیت و میزان دسترسی به خدمات شهری در دو محله قیطریه و شهید دستغیب با رویکرد ذهنی می¬باشد. روش این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی می¬باشد. بر این اساس و با تکیه بر مطالعات اسنادی و میدانی اطلاعات لازم جمع آوری شده، شاخص¬ها و معیارهای مورد نیاز تحقیق، اتخاذ و تدوین می¬گردد. نتایج حاصل از این فرایند با استفاده از نرم¬افزارهای Excel و Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در مواردی که به نمایش نقشه گرافیکی داده¬ها و نتایج نیاز باشد به صورت نقشه از طریق نرم افزار ArcGIS و نمودار از طریق Excel استخراج می¬گردد. در این تحقیق میزان رضایت ازخدمات شهری در دو محله قیطریه از منطقه (1) و شهید دستغیب از منطقه (9) تهران مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان می¬دهد سطح رضایتمندی ساکنین محله قیطریه از خدمات شهری در شاخص¬های درمانی، تفریحی، تجاری و اداری، مدیریت شهری و امنیت شهری از ساکنین محله شهید دستغیب در سطح بالاتری قرار دارد و سطح رضایتمندی ساکنین محله شهید دستغیب از خدمات شهری در شاخص¬های آموزشی، فرهنگی و حمل و نقل از ساکنین محله قیطریه در سطح بالاتری قرار دارد. همچنین دراین تحقیق مشخص شد که شاخص درمانی در محله قیطریه و شاخص حمل و نقل در محله شهید دستغیب بیشترین سهم در میزان رضایت از خدمات شهری را داراست. واژه¬های کلیدی: عدالت اجتماعی، خدمات شهری، رضایت شهروندان، محله دستغیب، محله قیطریه
    Abstract
    Abstract In general, investigating and measuring the function of municipality and other organizations and the way in which urban services are offered, can be done in two perspectives: objective perspective and the subjective one. According to objective perspective, quality of urban service offering is based on the criteria and standards that are determined by relevant organizations. In subjective perspective, however, peoples’ feelings and their satisfaction rate of urban services are the determiner of quality and manner of those who offer services. There exist different opinions about the advantages and disadvantages of these two perspectives but one of the advantages of the subjective approach is the directness of mental measurement which main users of urban services, have. In this research, the satisfaction rate of urban services is the dependent variable and indexes like remedial, educational, recreational, cultural, commercial and service, transportation, urban management, security and safety are considered as the independent variables. The purpose of this study is to recognize and measure the quality level and accessibility of urban services in district of Qeytariyeh and district of Shahid Dastqeyb, with subjective approach. The method of this research is descriptive- analytic. The data is gathered on the basis of survey studies. So the necessary indexes and standards are compiled. The results are analyzed by Excel and Spss software and in the cases where it was necessary to display the data and results by graph we used ArcGIS software for plat and Excel software for diagram. In this study the satisfaction rate of urban services in two districts was investigated: Qeytariyeh district of region 1 and Shahid Dastqeyb district of region 9. And the results show that as far as indexes such as remedial, recreational, commercial and official, urban management and urban security are concerned, satisfaction rate of people who live in Qeytariyeh district is in a hi