تاثیر آموزش جرات ورزی بر خود کارآمدئی عمومی دانش آموزان با توجه بر سرسختی روانشناختی
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60044
- تاریخ دفاع
- ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- مژگان اسلامی
- استاد راهنما
- جواد اژه ای
- چکیده
- چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش جرأت ورزی بر خودکارآمدی عمومی با توجه به سرسختی روانشناختی انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع طرح های(پیش آزمون وپس آزمون با گروه کنترل) بود و ابزار مورد استفاده در تحقیق، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و پرسشنامه سرسختی روانشناختی اهواز بود. برای انجام این پژوهش از بین 160 نفر دانش آموز کلاس سوم تجربی در دبیرستانهای فاطمیه وولیعصردر منطقه 14 آموزش وپرورش شهر تهران در سال تحصیلی (91-90) ،تعداد 78 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، انتخاب شدند، که از این تعداد 38 نفر در گروه آزمایش و 40 نفر در گروه کنترل با انتساب تصادفی قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای و هر هفته 1 جلسه، برنامه آموزش مداخله ای جرأت ورزی را دریافت کردند، و به گروه کنترل هیچگونه آموزشی ارائه نشد. تجزیه و تحلیل آماری در این تحقیق به روش تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش جرأت ورزی بر خودکارآمدی عمومی دانش آموزان اثرات معناداری دارد. چراکه باتوجه به نتایج فرضیه اول، تجربه هایی که کارآمدی را افزایش می دهند، به عنوان یک رویکرد شناختی، به جای تمرکز بر ارزشیابی از محرک ،بر خودکارآمدی و تغییر انتظار از خود فرد، در رویاروییها، متمرکز می شود وادراک خودکارآمدی به جای احساس ناکارآمدی می نشیند، همچنین باتوجه به نتایج فرضیه دوم ، آموزش جرأت ورزی بر افرادی که از ویژگی سرسختی روانشناختی برخوردار بودند، تأثیر کارآمدتر و بالاتری داشت چراکه خصوصیات ذکر شده در خودکارآمدی با ویژگیهای سرسختی روانشناختی ( تعهد،مبارزه جویی وکنترل) همپوشی دارد،درنتیجه حضور ویژگی سرسختی روانشناختی دردانش آموزان،فرآیند آموزش جرأت ورزی برخودکارآمدی عمومی را تسریع می نماید. کلید واژه ها: آموزش جرأت ورزی، سرسختی روانشناختی، خودکارآمدی عمومی
- Abstract
- Abstract This study aims at analyzing the effect of assertiveness training on the general self-efficacy regarding the psychological hardiness. This study included pre-test and post-test plans (with control group). Sherer’s General Self-Efficacy Questionnaire and Ahwaz [Psychological] Hardiness Inventory (AHI) were used as the effective tools in the study. This study used cluster sampling method to form its population by which 78 students were selected out of 160 third grade students from two high schools (Fatemiya and Vali-Asr) in district 14 of Tehran City in 2011-2012 academic year. These students were categorized randomly in two groups of experiment (n=38) and control (n=40). The experiment group was provided with the assertiveness intervention training program for ten 90-min sessions (one session per week) while control group did not receive any training plan. Analysis of Covariance (ANCOVA) was used for performing the statistical analysis. The results indicated that assertiveness training affects significantly the students’ general self-efficacy. It is because regarding the results of the first hypothesis, experiences that increase the efficacy, as a cognitive approach, instead of focusing on evaluation of stimulus concentrate on self-efficacy and altered self-expectations in confrontations; also feeling of inefficiency is replaced by the self-efficacy perception. Likewise, regarding the results of the second hypothesis, assertiveness training made a greater impact on people with psychological hardiness, because specifications of self-efficacy overlap with the features of the psychological hardiness (commitment, challenge and control), therefore psychological hardiness in students accelerates assertiveness training effect on the general self-efficacy. Keywords: Assertiveness training, Psychological hardiness, General self-efficacy