عنوان پایاننامه
بررسی نقوش گلیم سوزنی استان کرمان
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 844;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56296
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
- استاد راهنما
- سیدجلال شباهنگی, یعقوب آژند
- دانشجو
- نسیم صارمی
- چکیده
- در طول تاریخ انسان برای حفظ خود در برابر تغییرات اقلیمی و فصلی از بافتن پارچه، البسه، زیرانداز و حتی مصارف تزئینی ناگزیر بوده است. تولیدات نساجی در خلال هزاران سال از روش های ساده بافندگی بوسیله در هم بافتن الیاف گیاهی و حیوانی تا بافندگی با دستگاه های پیچیده کامپیوتری پیشرفت کرده است. آنجا که نقوش صنایع دستی هر ملتی - به عنوان کهن ترین و اصیل ترین نقوش - نشان دهنده اعتقادات ، باورها و افکار آن قوم و ملت می باشد و از آنجا که گلیم در ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین و کهن ترین دستبافت ها، قدمتی بس طولانی دارد، نقوش آن می توانند بازگو کننده و بیان کننده بسیاری از باورها و اعتقادات مردم روزگاران باشند که متاسفانه در چادرهای عشایر و در میان زیراندازها و سایر وسایل زندگی ، تنها و مهجور مانده اند. دنیای نقوش گلیم در واقع دنیای تخیلات و باورهای انسان هایی است که با دستان توانمند خود در تار و پودی بی جان، روحی به این وسعت و عظمت می دمد و ما را این چنین محصور بافته هایشان می سازد. در این تحقیق بر آن شدم تا نقوش این نوع دست بافته را که ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف دارد بررسی کرده و تحقیق به روش استقرایی با مطالعه منابع کتابخانه ای انجام شده است. ایلات و عشایر جزء اصلی ترین مصرف کنندگان گلیم هستند و از این دست بافته بدلیل سبکی و عایق ایده آل برای سرما و رطوبت در کوچ عشایری استفاده می نمایند و عشایر ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این دست بافته هستند لذا در فصل اول به سرگذشت قبیله افشار که یکی از بزرگترین آنهاست پرداخته شده و اشاره ای نیز به قبایل پراکنده شده این ایل در استان کرمان پرداخته شده است. از آنجایی که این مبحث درباره گلیم سوزنی است در فصل دوم سعی به بررسی انواع دست بافته هایی که بعنوان زیر انداز مورد استفاده قرار گرفته است، پرداخته شده که البته اشاراتی به تنوع طرح و نقش آنها نیز شده است. در ادامه بصورت تخصصی درباره ساختار و رنگ در گلیم سوزنی صحبت شده است و طرح های مرسوم در آن را نیز به صورت موتیو استخراج کرده و در پروژه عملی برای طراحی آرم و نشانه از آنها بصورت مدرن و امروزی استفاده شده است؛ باشد که مورد استفاده آیندگان قرار گیرد.
- Abstract
- Through human history, people had to to protect themselves against climate and seasonal changes.They weave cloth, clothing, rugs and decorative purposes. Textile looms over thousands of years intertwine from simple animal and plant fibers to weave complex computer systems. The design of every nation’s handicrafts is the oldest and most original design of beliefs and thoughts of people and nations. kilim is one of the oldest and most ancient handicrafts, and has a long history. Designs that can reflect and express the beliefs of many people in the tents of nomads and the days which, unfortunately, being alone between rugs and life instruments. Kilim motifs in the human world is a world of imagination and believes that warp and weft of life with his strong hands, to the extent and greatness of soul breathes. It makes us confine their woven. This study was based on the design of these hands woven rooted in the culture and traditions of different people and inductive method of research was conducted by studying the library resources. States and tribes are the main consumers of these hand-woven rugs and lightweight insulation which are ideal for cold and wet due to the migration. Iranian nomads are one of the largest manufacturers of hand woven. The first chapter deals with the history of the tribe and the largest mention. Afshar tribes are also scattered; the tribe has been in Kerman province. Since this topic is about carpet needle the second chapter attempts to explain the types of fabric that has been used as a mat, rugs. The course also has implications for a variety of designs and patterns. In addition specialized study in structure and color of Suzani kilims as the carpet has done and traditional designs of them drawn out and practical project for logo design and signs try to use modern look form them; which can be used in the future.