عنوان پایان‌نامه

طراحی مجتمع مسکونی در اقلیم گرم و مرطوب با توجه به تاثیر نحوه استقرار واحدهای مسکونی بر میزان تهویه طبیعی واحدها



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی مجتمع مسکونی در اقلیم گرم و مرطوب با توجه به تاثیر نحوه استقرار واحدهای مسکونی بر میزان تهویه طبیعی واحدها" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    انرژی معماری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58206
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۱
    دانشجو
    فرناز نظری
    استاد راهنما
    شاهین حیدری

    چکیده سرعت و جریان‌هوا در شهرها به خصوص در بافت‌های متراکم دچار تغییر چشمگیری ‌می‌شود. خصوصیات بافت‌شهری ‌می‌تواند این تغییرات را تشدید یا تعدیل نماید. نقش هندسه و جهت گیری بافت‌شهری در کاهش جریان‌هواو توزیع نامناسب و غیریکنواختجریان‌هوا موضوعی است که در این مجال بررسی ‌می‌شود. جریانِ مداوم هوا ضمن اینکه آسایش حرارتی در فضای بیرون را برای شهروندان به همراه دارد، با کاهش دمای خرد‌اقلیم ایجاد شده در شهر قادر است بار‌ سرمایش‌ساختمان‌هارا کاهش دهد. این موضوع به خصوص در شهرهای واقع در پهنه گرم و مرطوب که در اکثر اوقات سال با نیاز گرمایشی مواجه نیستند، حائز اهمیت بسیاری است. دراین پژوهش به مطالع?کمّی تأثیرنحوه‌ی استقرار بناها در کنارهم و تأثیر آن بر جریان‌هوای شهر و چگونگی تغییر آن در برخورد با بافت‌شهری پرداخته ‌می‌شود و به دنبال آن تأثیرمستقیم آن در بهبود تهویه‌ی طبیعی ساختمان‌ها و نیز کاهش دمای شهر بررسی و ارزیابی ‌می‌گردد. به این منظوردو بخش ازبافت‌شهر شوشتر با ویژگی‌های متفاوت شبیه سازی‌شده‎‌است و جریان‌هوا در آن‌ها به کمک روش دینامیک سیالات محاسباتی (CFD ) مورد مقایسه و مطالعه کمّی ‌قرارگرفته‌است. فرضیه‌های به وجودآمده برای بهبودجریان‌هوا، شبیه سازی شده و نتایج حاصله با شرایط موجود مقایسه شده‌است. به علاوه با در نظر گرفتن جزیر?‎حرارتی شهر، نقش تهویه و جریان‌هوا در کاهش دمای‌شهر مورد بررسی قرار‌گرفته‌است. با مقایس? نتایج بدست آمده از دو بافت مورد مطالعه ‌می‌توان گفت علی‌رغم آن‌که وجود معابر عریض‌تر و بافت شطرنجی شوشتر نو، باد را با سرعت بسیار بیشتری به خود راه ‌می‌دهد، پیوستگی معابر و متناسب بودن عرض آن‌ها در بافت‌ِکهن باعث بروز رفتار مناسب‌تری از باد و جریان‌هوا شده و شاهد توزیع یکنواخت‌تر و پیوسته‌ترجریان‌هوا در بافت قدیمی‌ هستیم. بنابراین ‌می‌توان نتیجه گرفت در صورتی که معابر به گونه ای طراحی شوند (یا بافت‌های موجود اصلاح شوند) که جریان‌هوا در سرتاسر بافت جریان یابد و میزان افتِ سرعت ورودی به حداقل برسد، می‌توان از جریان هوا در تمامیِ نقاط‌بافت بهره گرفت و بدین‌ترتیب بخش زیادی از حرارت انباشت شده در محیط‌های شهری خارج شده و از سویی دیگر ظرفیت بهره گیری از تهویه‌ی طبیعی در ساختمان‌ها ‌می‌تواند افزایش یابد.
    Abstract
    Wind speed and air flows in cities, especially in dense context are significantly altered. Urban features can aggravate or amend these changes. The role of the urban configuration, Geometry of the fabric and the orientation and width of the streets on the quality of distribution of air flow is the issue which is explored in this paper. Continuous air flow, while brings thermal comfort for residents in outdoor space, uniformly distribution of air flow within all parts of a fabric will improve the buildings capacity for using natural ventilation. In addition, by decreasing the temperature of the Micro-climate created in the city, is able to reduce buildings cooling loads. This issue is especially much applicable in cities located in hot and humid or semi-humid climate, in which there is no heating needs required in most times of the year. In this paper, the impact of urban context on air flow in the city of Shushtar-which is located in hot and semi-humid area of Iran, is investigated and direct impact on improving the natural ventilation of buildings according to velocity rates in different parts of the fabric, is assessed. For this purpose, two parts of a city with different characteristics in configuration have been simulated. The air Flow has been studied quantitatively and compared by using CFD. Assumptions for improving air flow have also been simulated and the results are compared with existing condition simulations. Furthermore, by taking the urban heat-island, the role of urban ventilation and airflow in reducing the temperature of the city is estimated.