بررسی رضایتمندی گردشگران داخلی از سفرهای داخلی(مطالعه موردی مجموعه های تاریخی فرهنگی کاخ سعدآباد و گلستان)
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی گردشگری(توریسم)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4897;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4897;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77234;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4897;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4897;کتابخانه
- تاریخ دفاع
- ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
- دانشجو
- مهین ابراهیمی
- استاد راهنما
- میثم موسائی
- چکیده
- چکیده افزایش جمعیت و گسترش فناوری از یک طرف باعث افزایش رفاه و بهبود اقتصادی جوامع شهری گردیده است . و از طرف دیگر،دست انسانها را برای پرکردن اوقات فراغت بازتر کرده است.همچنین ایجاد امکانات همراه با راحتی مسافرت باعث گردیده است که انسانها در عصر حاضر بیشتر به فکر استراحت و تفریح باشند و این نیاز خود را از طریق گردشگری و مسافرت تأمین کنند.رشد روز افزون گردشگری و رقابتی شدن آن ، لزوم توسعه و ارتقاء کمی و کیفی کارکردها و زیرساخت های مورد نیاز گردشگران را انکارناپذیر نموده است.شناسایی سطح واقعی کیفیت خدمات ارائه شده به گردشگران ، نخستین گام برای افزایش آنهاست و در نتیجه توسعه پایدار اقتصاد گردشگری خواهد بود.یکی از روشهای سنجش کارایی خدمات و تسهیلات موجود در یک ناحیه، ارزیابی نظر بهره برداران و استفاده کنندگان از این خدمات است.لذا پژوهش حاضر در پی بررسی میزان رضایتمندی گردشگران داخلی از سفرهای داخلی است. روش تحقیق ترکیبی (پیمایشی و توصیفی – تحلیلی) میباشد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه ساختیافته طراحی شده است که با مراجعه به دو سایت گردشگری شهر تهران (کاخ موزههای گلستان و سعدآباد)، تعداد 400 نفر از این گردشگران که در شهریور سال 1391 به شهر تهران سفر کرده بودند، به روش در دسترس، انتخاب و پرسشنامه نزد آنان توزیع و تکمیل گردید. هدف اصلی در این تحقیق، بررسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران داخلی است که با بررسی ادبیات تحقیق، تحقیقات قبلی و با استفاده از دیدگاههای جامعهشناختی به فرضیات تحقیق دست یافتیم. برای تحلیل دادهها، از آزمونهای T- Test و آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. یافتهها نشان میدهند که بین جنسیت، تحصیلات، شغل، واحد اقامت و هزینه سفر و رضایتمندی رابطه معناداری وجود ندارد، اما بین سن، مدت اقامت، میزان اطلاعات و آگاهی گردشگران از جاذبهها، وضعیت و امنیت مسیر سفر (مبدأ تا مقصد)، وضعیت امکانات شهری و مکانهای گردشگری و میزان کیفیت خدمات ارائه شده در تأسیسات اقامتی و پذیرایی و رضایتمندی گردشگران از سفر رابطهی معناداری وجود دارد. واژگان کلیدی: گردشگری، گردشگری داخلی، رضایتمندی گردشگران، کیفیت خدمات.
- Abstract
- Measurement of satisfaction of domestic travelers from domestic trips (casestady of cultural collections – historic palace in Tehran Golestan and SaadAbad) Mahin Ebrahimy 2013 Department Of Social Planning , University Of Tehran Abstract: increasing of population and the improvement of information from one hand cause increasing of welfare and becoming improvement economic in society of towns and cities and from the other hand cause that the humans can fill their free times and also making the facilities for having easy journey that the humans think more about relaxing and amusement those need more traveling and trips. Growth of traveling and trips and becoming competitiveness of them cause that necessity of improvement and gradation of quality and quantity of functions and all the infrastructure that are needed for tourists be undeniable.Identification of the real level quality of functions for travelers , are the first step for a result improve stable of economy for traveler one of the way of measurement for functions and facilities in one area pay attention to the users of them.The recent survey for the measurement of satisfaction of domestic travelers from domestic trips.The ways of mix survey are (scalling, description and analyzation).The data of research provide from questionnaire that you can see them in Tehran(The palace and museums of Golestan and SaadAbad)that 400 of travelers that they traveled to Thean in Sahrivar in 1391 are given them in the ways of available , selection and questionnaire and they filled them.The main purpose in this survey are the measurement of effective things on satisfaction for domestic travelers that we search in ways of surveys and last surveys and ideas of society we find out the theories. For the analyzing of the datas, use the quizs of T – Test and Spearman correlation test.The results showed there arenot any correct relations beetwen gender, education, jop, accommodation cost of trip and satisfaction, but there