تعیین موقعیت استراتژیک شرکت توزیع برق هرمزگان براساس رویکرد ترکیبی و شناخت راهکارهای بهبود و رتبه بندی آنها با استفاده از تکنیک
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62156
- تاریخ دفاع
- ۰۸ اسفند ۱۳۹۱
- دانشجو
- صنم پاسلارزاده
- استاد راهنما
- عزت اله اصغری زاده
- چکیده
- با توجه به رقابت شدید و چالش های پیش روی سازمان های امروزی، داشتن مدل های ارزیابی عملکرد برای تعیین موقعیت سازمان، بیش از پیش ضروری به نظر می رسد. هر سیستم ارزیابی عملکرد دارای شاخصهایی به منظور ارزیابی عملکرد است که توانایی و مناسب بودن این شاخصها در اثربخشی و کارایی مدل، تأثیر فراوان و اهمیت زیادی دارد. در این پژوهش، به منظوریافتن و استفاده از ترکیب مناسبی از شاخص هایی که به بهترین نحو معرف عملکرد سازمان باشند به مقایسه مزایا و معایب دو رویکرد BSC و EFQM می پردازیم. و در این راستا متدولوژی را برای بکارگیری همزمان مدیریت استراتژیک و مدل تعالی کیفیت اروپایی برای بکارگیری قابلیت های محوری دو مدل ارائه خواهیم نمود. به عبارت دیگر، محقق به دنبال طراحی و اجرای سیستم اندازه گیری عملکردی است که به وضوح گویای کارایی و اثربخشی شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان در پیاده سازی استراتژی های تعیین شده باشد و در نتیجه با شناخت پروژه های بهبود منجر به دستیابی شرکت به مزیت رقابتی شود. در این راستا، با در نظر گرفتن نکات راهنمای EFQM و منظرهای BSC به طراحی 196 سوال پرداخته شده است و با تحلیل آنها به نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود شرکت دست یافته ایم. به منظور تعیین موقعیت استراتژیک شرکت از ماتریس IE استفاده شده است که نشان می دهد شرکت در مرحله رشد قرار دارد. بنابراین به منظور حفظ موقعیت و بهبودی نقاط ضعف به تعداد 23 پروژه بهبود پیشنهاد شده است؛ که به دلیل محدودیت منابع با استفاده از تکنیک Evamix و با توجه به شش شاخص کیفی و چهار شاخص کمی رتبه بندی شده اند؛ در نهایت، پروژه بهبود (استقرار و اجرای برنامه عملیاتی (OP) در کلیه واحدها) به عنوان ارجح ترین پروژه شناخته شد و پروژه بهبود (تکمیل فرم اثربخشی دوره توسط مدیر مربوطه پس از برگزاری دوره) به عنوان پروژه ای تعریف شد که نسبت به بقیه پروژه ها ازارجحیت کمتری برخوردار است.
- Abstract
- Given the intense competition and the challenges facing today's organizations, having the performance measurement models seems to be more and more essential to determine the position of organization. Each performance measurement system has criteria to assess the performance, the ability and suitability of these criteria significantly influences model's effectiveness and efficiency. In this study, to find and use the right combination of criteria, which best represent the organizational performance, we compared the advantages and disadvantages of two BSC and EFQM approaches.In this regard, we provided the methodology for the simultaneous application of strategic management and European Foundation for Quality Management to apply the core competencies of the two models. In other words, the researcher sought to design and implement a performance measurement system, which clearly indicated the efficiency and effectiveness of the Electricity Distribution Company in Hormozgan in the implementation of the determined strategies by recognizing the improvement projects, thus it achieved the company to competitive advantage. With regard to EFQM guidelines and BSC perspectives, 196 questions were designed and by analyzing them, we found the company's strengths and improvable areas. IE matrix was used to determine the strategic positioning of the company which shown that the company is in the growth stage. Therefore, twenty-three improvement projects were proposed to maintain the position and improve the weaknesses; due to resource constraints, they were ranked using Evamix technique and according to six qualitative criteria and four quantitative criteria. Finally, the improvement project (the establishment and implementation of the operational program in all units) was identified as the most preferred project and the improvement project (completing the effectiveness form by the relevant manager after holding the course) was defined as a project that had a lower priority than other projects. Keywords: Performance, Performance Management, Performance Measurement, Balanced Scorecard (BSC), EFQM Model