عنوان پایاننامه
طراحی سیستمی برای تعیین سطح هوشمندی کسب و کار در شرکت های توسعه تجارت الکترونیک
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56245
- تاریخ دفاع
- ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- مسعود ورزشی
- استاد راهنما
- بابک سهرابی یورتچی
- چکیده
- در این پژوهش به دنبال طراحی یک سیستم استنتاج فازی برای تعیین سطح هوشمندی کسب و کار در سازمان های توسعه تجارت الکترونیک می باشیم. اهمیت هوشمند عمل کردن در کسب و کارهای دنیای امروز و به ویژه جهان پر تلاطم تجارت الکترونیک، موجب شده است سازمان ها به دنبال راه هایی برای رسیدن به مزیت رقابتی و پیشی گرفتن از رقبای خود باشند. هوشمندی کسب و کار مفهومی چتر مانند است که مجموعه ای از ابزارها، تکنیک ها، سخت افرارها و... را برای دستیابی به حداکثر بهره وری از داده های سازمانی به کار می گیرد و به کاربران نهایی اجازه می دهد که درک صحیحی از چگونگی دستیابی به اهداف سازمانی داشته باشند. در نتیجه بتوانند بر اساس داده های موجود تصمیمات سریع تر و صحیح تری را اتخاذ نمایند و به درستی نتایج آینده را پیش بینی نمایند. در این پژوهش با توجه به مفاهیم پیرامون حوزه هوشمندی کسب و کار و با بررسی مقالات، کتب و دیگر منابع، شاخص هایی برای تعیین سطح هوشمندی کسب و کار در سازمان های توسعه تجارت الکترونیک شناسایی گردید که در فصل دوم به طور مفصل به آن ها پرداخته شده است. برای طراحی سیستم استنتاج فازی بر اساس شاخص های شناسایی شده در فصل دوم، دو پرسشنامه طراحی شد. پرسشنامه اول برای وزن دهی به شاخص ها و کمک به نوشتن قوانین استنتاج فازی استفاده گردید. پرسشنامه دوم برای تعیین وضعیت هوشمندی کسب و کار با استفاده از سیستم استنتاج فازی طراحی شده، در یک سازمان منتخب در نظر گرفته شد. این موارد در فصل سوم در قالب روش تحقیق مطرح شدند. در فصل چهارم با استفاده از داده های جمع آوری شده از پرسشنامه اول، ابتدا به طراحی سیستم استنتاج فازی برای تعیین سطح هوشمندی کسب و کار در سازمان های توسعه تجارت الکترونیک پرداختیم. همچنین از پرسشنامه دوم نیز برای تست سیستم طراحی شده در یک سازمان منتخب استفاده شد. نتایج حاصله نشان دهنده حداکثر حساسیت و دقت سیستم طراحی شده در تعیین سطح هوشمندی کسب و کار را داشت. در نتیجه، سیستم استنتاج فازی طراحی شده مورد تایید قرار گرفت که سازمان های حوزه تجارت الکترونیک می توانند با استفاده از آن تخمین دقیقی از سطح هوشمندی موجود در کسب و کار خود داشته باشند.
- Abstract
- In this thesis we are trying to design a Fuzzy Inference System which can estimate the level of business Intelligence in E-Commerce development companies. The significance of being intelligent in today's changing businesses-specially in the e-commerce world- has forced organizations seeking ways to obtain competitive advantage. It can help them to gain a better understanding of their current situation and realizing the weaknesses exist in their business. Obtaining business Intlligence level aids organizations to utilize their capitals(specially their data) and make more effective decisions. Business Intelligence is an umbrella concept which covering techniques, tools, hardware etc that helps companies to collect,organize and analyse their data to make aprropriate reports for end users based on their needs. In this research, we reviewed a broad resources of business intelligence literature in articles, books and BI vendor websites. Finally, we recognized 27 indicators which can determine the intelligence exist in the businesses of E-Commerce firms. To design a fuzzy inference system based on these indicators we designed two questionnaires. The first questionnaire is used to weight the indicators and writing fuzzy inference rules .It answered by 35 experts in business intelligence field and assisted us to design the final FIS system. The second questionnaire distributed in an E-commerce company to determine the BI level of them via designed FIS system. The results showed that the system has a precise and sensitive output for estimating business intelligence level of E-Commence firms.