عنوان پایان‌نامه

باغ موسیقی ایرانی



    دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "باغ موسیقی ایرانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی معماری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62217
    تاریخ دفاع
    ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    علیرضا عینی فر

    این پایان‌نامه در پی فهمی بهتر از موسیقی ایران، تاریخچه و تحولات آن، وضع امروز موسیقی و نیازهای امروزین آن برای طراحی فضایی مناسب و درخور آن است. ایران از جمله کشورهایی است که موسیقی آن از جمله موسیقی‌های کلاسیک دنیا محسوب می‌شود و به دلیل تنوع قومیت‌های مختلف ساکن در آن نیز موسیقی اقوامش بسیار گسترده و غنی است و تهران به عنوان کلان‌شهری تشکیل‌یافته از قومیت‌های مختلف بستری برای جلو? شئون مختلف موسیقی به عنوان پدیده‌ای فرهنگی است و می‌توان از این استعداد برای فعالیت گروه‌های هنری مختلف در راستای پیوند‌های اجتماعی محکم‌تر آنها بهره گرفت. به این منظور ابتدا در این رساله به بررسی موسیقی دستگاهی و مقامی ایران و ویژگی‌های هریک پرداخته شده و سپس به نقش اجتماعی و فرهنگی موسیقی و نیز آنچه در حیات اجتماعی و بازآفرینی هویت قومی و ملی در متن جامع? ایرانی پرداخته شده است. موسیقی یکی از اصلی‌ترین هنرها و مقولات فرهنگی است که در تمام وجوه زندگی ایرانی نقش داشته و از معدود هنرهایی است که شامل چنین گستردگی و وسعت است؛ از این رو می‌توان با توجه به آن در جامعه و فضاهای شهری به شکلی صحیح و برآمده از نگاه فرهنگ ایرانی از نفوذ غیر صحیح موسیقی‌ها و فرهنگ غربی و مهجور ماندن موسیقی ایرانی جلوگیری کرد. در این میان معماری نیز با گستردگی وجوه‌اش، چون موسیقی، نه تنها می‌تواند از مبانی یکسان این دو نزد فرهنگ ایرانی تغذیه کند و خود را غنا ببخشد بلکه با ایجاد فضاهای شهری و عمومی مناسب می‌تواند به رشد و عرض? مناسب موسیقی ایرانی و پیوند مردم با موسیقی‌های اصیل و فرهنگ ایرانی کمکی در خور توجه کند. در نهایت بر اساس این مبانی به طراحی باغ موسیقی ایرانی در محل گورستان ظهیر الدوله پرداخته شده است.
    Abstract
    The major objective of this study is to gain a better understanding of Iranian music, its history and developments, and its present needs, In order to design its eligible architectural space. Iran is among the countries with national classical music and as a result of its diversity of ethnic groups, is a rich source of folkloric music. Tehran as a metropolitan, formed by all these groups, is a suitable platform to display this cultural phenomenon and its potentials can be channeled toward stronger social bonds. In order to do so, the first part of this study examines the classical and ethnic music of Iran, and the second part, their social and cultural role in recreation of Iranian society’s ethnic and national identity. Music is one of the most basic arts and cultural categories, and has always had a broad and extent role in the daily life of Iranians. Accordingly, in the social context of today’s Tehran, it can be used in public spaces to strengthen Iranian culture to protect the society from cultural invasion by western music. In addition, Architecture not only can be strengthen by the same values as Iranian music, but also, by creating appropriate public spaces could result in the appropriate development of Iranian music and people’s connection with its cultural roots. Finally based on these studies “Iranian music garden” is designed by Zahiroddoleh cemetery, the eternal home of the biggest musicians of Iran.