مرکز گسترش هنر های ایرانی رم ایتالیا
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60776
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- مهدی مختاری
- استاد راهنما
- قاسم مطلبی
- چکیده
- پژوهش حاضر در پی ایجاد رابطه¬ایست محتوایی میان دو طیف فرهنگی، که به لحاظ جغرافیایی دارای مسافت بسیار از هم می باشند ولی هر کدام غنی از فرهنگ و هنری بسیار شگرف می باشند که گاهاً دارای مشترکات عمیقی نیز هستند. در این چالش قدمی برداشته می شود تا در دنیای به شدت ارتباطی امروز، فرهنگ اصیل ایرانی از طریق زبان هنر به دیده ی جهانیان برسد. روش¬¬شناسی انجام کار براساس شناخت ابعاد و مولفه¬های اصلی مفهوم نظری هنرهای ایرانی استوار است. هنر هایی که در کالبد نظری دارای مبانی مشترکی می باشند. لذا می توان با لحاظ نمودن هدف والای هنرهای ایرانی که در آن رسانیدن انسان به ذات آسمانی خود در اولویت است، گام اول را برای انتقال مفاهیم به مخاطبان برداشت. بر این مبنا، این مفهوم نظری کلان به مجموعه مولفه¬های خرد شکسته شده و به ویژگی¬های منحصر به فردی تبدیل می شوند. در گام بعدی با تمرکز بر دو مولفه گستردگی و گسترش هنرهای ایرانی، مجموعه اقدامات ممکن برای انجام تاثیر¬گذارترین انتقال مفاهیم به منظور گرفتن بازخوردهای لازمه انجام می پذیرد.لازم به ذکر است شناخت های کافی از میزبان از جمله اصلی ترین تلاشها در جهت درک و شناخت خواستهای عمومی مخاطب خواهد بود که رابطه مستقیمی با کیفیت انتقال و درک را دارد. نهایتاً با بهره¬گیری از راهنمای تدوین شده نمونه پیشنهادی برای طراحی مرکزی برای بسط و گسترش و نیز انتقال مفاهیم ایرانی را در سرزمین ایتالیا که خود دارای پتانسیل های فرهنگی درخوری می باشد می توان ارائه داد. در گام نخست فرایند طراحی، بهره گیری از تاثیرات این هدف مشترک روی حجم اصلی می تواند به وجود آورنده ایده طراحی باشد. در نظر گرفتن نیازهای اقلیمی، نیازهای فرهنگی و تاریخی منطقه در کنار خواستهای میهمان و میزبان در الویت های بعدی تاثیرات حجمی می باشد. با توجه به اینکه حجم در تپه های تاریخی چنتروی لازیوی رم قرار گرفته و اینکه مقابل این سایت، بنای گالری ملی هنر های معاصر ایتالیا و چندین مرکز هنری - فرهنگی از چند کشور دیگر جهان از جمله رومانی، بریتانیا و فرانسه حضور دارد، رعایت اصول محلی نیز اولویتهای خاصی را داراست. این مرکز در نهایت باید نماینده ای فاخر از آبروی فرهنگی ایران زمین در کشوری مانند ایتالیا باشد.
- Abstract
- This survey attempts to fined cultural bridges between two historical countries, although, have a long distance from each other. Both have great amount of fascinating cultural elements by itself, however; there are some mutual features between. In today's hectic world, this academic challenge tries to show a pure picture of Iranian arts via art language. The method of doing so is based on recognizing various dimensions and concepts of Iranian arts. Therefore, with considering for such ideas in which spiritual elevation of human beings is most significant one, accurately translating them to the other cultures is the first step. With this in mind, the whole general theory turns to many specific theories and arts. In the next step, as receiving appropriate feedbacks, with focusing on both "Extension" and "Extending" of Iranian arts, sufficient affairs should be done. It`s crystal clear, enough information about recipient countries will help. Eventually, via edited guidelines, a designed sample will suggested for "Iranian Arts Center" in Italy which has marvelous cultural potentials. Using mutual cultural elements is most important concept in designing process. Climate situations, cultural requirements and historical approaches should be mentioned. Furthermore, designing site is located on the historical center of Rome, so, paying attention to local architecture is one of the most important perrequirements. Finally, this center should be a glorious building as to emerging Iranian culture on the International territories.