عنوان پایاننامه
طراحی منظر شهری دوستدار کودک ( طراحی شیرین شهر کودک در شیراز )
- رشته تحصیلی
- معماری منظر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56579
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- ژیلا رجبی
- چکیده
- در مواجهه با طراحی برای کودک، طراح با دو مفهوم روبروست: "کودک" و "فضایی برای کودک". در این رساله "منظر شهری دوستدار کودک" به عنوان فضایی معرفی میشود که متعلق به کودک است و کودک در آن به رشد همهجانبه دست مییابد. برای اینکه مناظر کودکانه بتوانند در روند رشد کودک در ابعاد مختلف تاثیر مثبت ایفا کنند، طراحی آن باید بر اساس مبانی نظری و اصولی صورت پذیرد که بر پایه شناخت همه جانبه کودک استوارند. از طرفی باید ویژگیهای منظر و بالاخص منظر شهری مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد، زیرا نقش مهمی در به فعلیت رساندن استعدادهای درونی کودک دارد. بنابراین در این رساله، نخست پایه مطالعات نظری لازم برای طراحی چنین شهری فراهم آورده شده و سپس به فرآیند طراحی صورت گرفته برای آن پرداخته است. در ابتدای پژوهش سعی شده ویژگیهای کلی شهر به عنوان محیط زندگی کودک، منظر، و ازجمعبندی این دو، منظر شهری مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. سپس نیازهای کودک و مبحث رشد که به عنوان اصلیترین بخش در روانشناسی کودک مطرح است، بیان میشود. بعد از آن کودک در مواجهه با منظر و عناصر آن، و این که منظر چه جایگاهی در تامین نیازهای وی دارد، مطرح میشود. سپس به معرفی شهر دوستدار کودک پرداخته، ویژگیهای آن را بیان نموده و در نتیجه نقش منظر در شهر دوستدار کودک مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در آخر، منظر شهری دوستدار کودک در شهرک گلستان شیراز بر اساس نتایج بدست آمده از هر بخش از مطالعه، طراحی و ساماندهی میشود. واژگان کلیدی: کودک، شهر، منظر، منظر شهری، شهرکهای اقماری.
- Abstract
- For designing for children, designer has two concepts: “child” and “a place for child”. In this paper"Child FriendlyUrbanLandscape"is presented asa spacethat belongsto thechildand the childwillachievedfullgrowth. Children landscape design should be done on theories that are based on comprehensive undrestanding of child, to have positive impacts. And also landscape and urban landscape should be studied. Because it is important for actualize the inner potentials. So, in this paper, theories was known at first and then designing done. At the begining of this study, general characteristics of city as a child living environments, landscape and urban landscape is studied. Then, the needs of child and growth as the main topic on child psychology is expressed and the role of landscape on doing childs needs studied. Then, we introduce “The Children Friendly City” and explain its properties and analyze the role of landscape on childen friendly city. At the end, children friendly city on “shahrak Golestan, Shiraz” designed based on all studies. Key boards: Child, City, Landscape, Urban Landscape, SatelliteTowns.