تدوین برنامه راهبردی سازمان شهرک های صنعتی خراسان شمالی
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57309
- تاریخ دفاع
- ۲۱ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- حامد خراسانی طرقی
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- با توجه به تغییرات شدید محیطی و پیچیده شدن فرایند تصمیم گیری، برنامه ریزی سالانه و سنتی دیگر نمی تواند پاسخگوی نیازهای مدیریتی سازمان ها باشد. این محیط ناپایدار و در عین حال پیوسته، برخوردی متفاوت را از سازمان های دولتی و غیر انتفاعی طلب می کند. بدین ترتیب در سال های گذشته تعداد زیادی از موسسات دولتی فرایند منظمی را جهت برنامه ریزی استراتژیک آغاز نموده اند. در همین راستا هدف اصلی این پژوهش تدوین برنامه راهبردی شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی می باشد. بدین منظور محقق پس از مطالعه و جمع آوری ادبیات موضوع، الگوی برایسون را به عنوان چارچوب اصلی تدوین برنامه استراتژیک شرکت انتخاب و با استفاده از آن اقدام به شکل دهی مدلی مفهومی پژوهش نمود. ابتدا با استفاده از پرسشنامه، عناصر کلیدی تدوین بیانیه ماموریت شرکت شناسایی و با استفاده از آن ها ماموریت شرکت تعریف شد. داده های مربوط به شناسایی محیط داخلی و خارجی شرکت نیز با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری و بر مبنای آنها موضوعات و مسایل استراتژیک شرکت شکل گرفتند؛ در ادامه با تجزیه و تحلیل قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدهای پیش روی شرکت، 5 راهبرد برای آن پیشنهاد شد. در گام آخر این راهبردها با استفاده از الگوی AHP مقایسه و اولویت بندی شدند. جامعه آماری این پژوهش مجموعه کارشناسان و مدیران شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی می باشند که با توجه به کوچک بودن جامعه، از نظر تمامی افراد جامعه استفاده کردیم.
- Abstract
- According to large environmental changes and complexity of decision-making process the traditional and annual planning can’t meet the needs of organizations management. In this unstable environment, public and nonprofit organization must treated differently. Thus, in recent years, many government agencies have begun a regular process for strategic planning. The main goal of this research is developing a strategic plan for Industrial Estates Corporation of North Khorasan. researcher with collecting and studying the literature, selected Braysvn pattern as the main framework for strategic planning. It was used to form a conceptual model . Initially by distributing a questionnaire, the key elements for developing the company's mission statement identified and with consider this items the company's mission was defined. interviews and questionnaires were collected for analaysing the internal and external environment of company and base of them the corporate strategic issues were identified. Then with analyzing the strengths, weaknesses, opportunities and threats, five strategies was proposed for the company. Finally this strategy were compared and prioritized with using the AHP model. Statistical population are the executives and experts of Estates Corporation of North Khorasan. Since the population was small, all individuals comments were taken.