عنوان پایاننامه
طراحی الگوی اسلامی ایرانی نظارت همگانی در شهرداری تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی - مدیریت تطبیقی وتوسعه
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001585;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56936
- تاریخ دفاع
- ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- سید روح اله قرشی
- استاد راهنما
- علی نقی امیری
- چکیده
- تاکنون روشهای متعددی برای کنترل و نظارت بر سازمانهای عمومی در ایران بکار رفته است. یکی از اصلیترین روشها روش مراقبه و موازنه است که در آن قوای سه گانه بر عملکرد خود و سایر قوا نظارت می کنند. ایجاد سازمانهای نظارتی مختلف مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری از پیامدهای استفاده از این روش است. اگرچه این روش نظارت برخی از عملکردها را بهبود بخشیده اما انتظارات لازم را برآورده نکرده است. دلیل این موضوع را می توان در عدم رضایت عمومی از سازمانهای مزبور یافت. لذا به نظر میرسد نظارت نهادها بر نهاد ها یا همان نظارت بوروکراسی بر بوروکراسی نظارت موثری نیست و باید به دنبال یک سازو کار جدید در خارج از بوروکراسی برای نظارت بر سازمانهای عمومی بود. با توجه به اینکه سازمانهای عمومی برای خدمتگزاری به مردم بنیان نهاده شده اند، چه چیزی بهتر از خود مردم میتواند بر این نهادها نظارت داشته باشد؟اما نظارت مردم بر سازمانهای عمومی نیازمند یک بستر مناسب استکه این بسترسازی نیز می بایست توسط سازمانهای عمومی ایجاد گردد. شهرداری تهران یکی از سازمانهایی است که در ایجاد بستر نظارت همگانی در کشور ایران پیشگام است
- Abstract
- Iran has been used several methods to oversight and control the public organizations as yet. Check and balance is one of the basic methods used by three powers. Developing ombudsman organizations like “Sazmane Bazresie Kole Keshvar” and “Divane Edalate Edari” is based on check and balance mechanism. Although this mechanism improved performance of public organizations, but there is a long way to reach expectations of society. Accordingly bureaucratic oversight is not an effective method, so we must look for a new mechanism to oversight public organizations out of bureaucracy. What is the best alternative to oversight public organizations? Answer is public oversight. Public oversight needs a suitable conditions and its public organization's duty to prepare citizens for oversight. Tehran municipality is one of pioneer organizations in developing public oversight center. But there are some questions and ambiguities that affect the center's performance. These questions fall into three parts: factors affecting center's performance, center's system (Input, process, output) and center's outcome. This research answers these questions in a coherent model (contains Factorial Model, systematic Model and Outcome Model). A primary model designed by studying available documents and it was a base for designing developed model. Then literature review analyzed by Meta-synthesis method. To determine necessary themes, interviews and administrative letters of Imam Ali analyzed by Thematic Analysis Method. In this model effective factors are organizational position of center, strategic planning, technical infrastructure, citizen's experience, top managers, organizational rules and regulations, elite's culture, job description, public culture, public capability, human resources, organizational culture and urban management. Relevant messages are input of system. Processes are message recording and informing, conveying and getting response, Private and public informing and analyzing and saving messages. Outputs are oversight viewpoint, organization performance appraisal, urban management Database, offender's pursuit, responding citizens and determining their priorities. Outcomes are Perception Building, Expectance Building, Culture Building, Capacity Building, Optimization, Incorruption, Transparentizing and Renovation. Keywords Public Participation, Public Oversight, Factorial Model, Systematic Model, Outcome Model.