عنوان پایاننامه
جایگاه معروف در حوزه روابط خانوادگی از دیدگاه قرآن و روایات
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآن و حدیث
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2237ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63259
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- پروین امیرآبادی فراهانی
- استاد راهنما
- مجید معارف
- چکیده
- آنچه پایـههای خـانواده را محکم واسـتوار میسـازد و موجـب سلامت روح و روان افراد آن میشود ، آمیخته شدن اخلاق با حقوق است. حقوق و اخلاق نقشی متقابل دارند و گزینش اخلاق بدون توجه به حقوق متقابل یا بی معنا است و یا موجب ظلم و بی عدالتی است. در جامعه ما ترجیح اخلاق بر حقوق در روابط خانوادگی یا مورد غفلت واقع شده و یا به آن کمتر توجه شده است. در کتب حقوقی نیز زمانی که پایههای اخلاق در خانه تضعیف شده باشد حرف از حقوق خانواده به میان میآید ؛ درصورتی که بهترین روش برای حفظ روابط خانوادگی سالم ورود مباحث اخلاقی در حقوق خانواده و آمیختگی حقوق با اخلاق است. « معروف » به عنوان یک اصل مهم قرآنی و روایی در پیشبرد مسائل اخلاقی و حقوقی درخانواده می تواند نقش مؤثر و تعیین کننده داشته باشد . واژه « معروف » در قرآن برای معرفی کارهای نیک به کار رفته است و هر گونه طاعتی را در بر میگیرد. به عبارتی دیگر، معروف و عرف به معنای شناخته شده ، نیکو و امر منطبق با طبع ، شرع و عقل است. موارد کاربرد این واژه ، نیمی در مورد مسائل حقوقی است و در کاربرد حقوقی آن نیمی مربوط به حقوق زن در خانواده می باشد. بعضی آیات به حقوق متقابل زن و مرد در زندگی مشترک و برخی به حقوق والدین و فرزندان و برخی دیگر به حقوق خویشاوندان اشاره دارد. در این تحقیق ابتدا به بیان ماهیت و چیستی معروف و تطابق و تفاوت آن با عرف پرداخته و سپس موارد معروف در قرآن ذکر شده و بعد به اصل معروف در حوزه روابط خانوادگی در قرآن و روایات اشاره گردیده که عمل به معروف از جانب شوهر، زن و هر دو به عنوان یک موازنه برای حمایت مادی و معنوی حقوق زن وشوهر در نظر گرفته شده است. در بحث روابط والدین و فرزندان و خویشاوندان نیز اصل معروف مورد بحث قرار گرفته و سپس اشاره ای به عوامل تحقق معروف در خانواده شده است.
- Abstract
- Abstract Combining Ethics with Human Rights strengthens the pillars of the family and brings about mental and spiritual health for human being. Human Rights and Ethics have mutual roles to the extent that focusing on Ethics without paying attention to mutual Rights of people is either none sense or leads to injustice and iniquity. Human Rights books also talk about rights of family when Ethics in family is weakened. The best way for preserving the healthy familial relationships is to consider Ethical subjects in the family rights and combine Human Rights with Ethics. “Ma’rouf” as an important principle in Quran and Hadith can have an influential and significant role in Human Rights and Ethical issues in the family. The word “Ma’rouf” in the Holy Quran is used for introducing good deeds and includes all types of obedience. In other words Marouf or social convention signifies something known and praised and in accordance with the nature, law and intellect. This word is used half in the Human Rights issues in which half pertains to women’s rights in the family. Some verses of the Holy Quran refer to the mutual rights of men and women in the conjugal life, some refer to the rights of parents and children and some other point to the rights of relatives. In this study we are to first focus on the essence of Ma’rouf and then compare and contrast it with the social convention, next the verses dealing Ma’rouf are mentioned and after that the principle of Ma’rouf in the familial relationships in the Holy Quran and Hadiths is discussed and said that acting according to Ma’rouf by husband or wife or both of them is considered as an equilibrium for spiritual and material support of men and women’s rights. In the section dealing with the relationships of parents and children and relatives, the principle of Ma’rouf is also discussed and some factors on verifying Ma’rouf in the family are presented. Keywords: Quran, Hadiths, Ma’rouf, family, relationships, social convention