عنوان پایاننامه
بررسی مستندات روایی داستان قوم ثمود و حضرت صالح در قرآن
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - علوم قران و حدیث
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58230
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- فاطمه زندی
- استاد راهنما
- محمد علی مهدوی راد
- چکیده
- چکیده داستانهای قرآنی یکی از روشهایی است که در قرآن برای هدایت بشر استفاده شده است. برای فهم معانی و الفاظ قرآن کریم، استفاده از روایات روش و شیوهای است که از عصر نزول وحی تا به امروز مورد توجه مفسران قرآن بوده است. نکتهی مهم در این جریان تفسیری، مقبول بودن تفسیر بر پایهی روایات است. عدم توجه به اسناد احادیث، پرهیز از تحلیل دلالی احادیث که گاه روایاتی صرفاً به خاطر ارتباط ظاهری با آیات بدون ارتباط معنائی و دلالی به مثابه تفسیر آیات ذکر شدهاند، عدم تفکیک گونههای مختلف که به حتم مورد عنایت پیشوایان دین به دلیل وقوف کامل آنان به قرآن است از جمله اشکالات تفاسیر روایی است. از اینرو بازنگری میراث روایات تفسیری بایسته و ضروری است. این پژوهش سر آن دارد که با ترتیب موضوعی به گونهشناسی، شرح و ارزیابی سندی و متنی روایات تفسیری پیرامون داستان قوم ثمود بپردازد و برپایه روایات معتبر تفسیری صحیح از آیات مربوطه ارائه دهد. به طور کلی با مراجعه به تمامی تفاسیر روایی شیعه و تفسیر الدرالمنثور 168روایت گردآوری شد، از این تعداد 69روایت شیعی است، از این تعداد25 روایت به علت تقطیع تکراری است و 20عبارت نیز از تفسیر قمی وجود داردکه عبارات تفسیری مفسر هستند. و 99روایت از اهل سنت است که 16 روایت به علت تقطیع از این تعداد کم میشود. در دستهبندی ارائه شده در مورد دلالت روایات، با احتساب روایاتی که ترکیبی از چند نوع بودند، فراوانی این گونههای روایی بدین شرح است: 89 روایت در ایضاح مفهومی؛ 31 روایت در ایضاح لفظی؛ 14 روایت در بیان مصداق؛11روایت در بیان لایههای معنایی؛ 6روایت در ترسیم فضای نزول؛ 4 روایت در بیان اختلاف قرائت و 3 روایت از نوع پاسخگویی با قرآن است. در این شمارش، 9روایت از نوع روایات تفسیری و 2روایت نیز در شمار روایات تفسیری محسوب نمیشوند. فراوانی روایات بر اساس ارزیابی سندی، 3روایت صحیح؛ 2روایت موثق؛ و مابقی روایات ضعیف ارزیابی شد. با عرضه روایات به ملاکهای نقدالحدیثبه این نتیجه رسیدیم که به صرف ضعف سند نمیتوان حکم به جعل روایات نمود. کلید واژهها: ثمود، صالح، ناقهی صالح، مستندات روائی
- Abstract
- Quranic stories are one of the techniques that have been used in the Qur'an for human guidance. To understand the the meanings and terms of Quran, Using the traditions is method and procedures that was considered from the era of revelation till now for Quran commentators. The important point in this interpretation process, being accepted interpretations is on the basis of traditions. There are some problems about narrative interpretations such as; not attending to documents of Hadith, Avoiding of implicate analysts of traditions,Sometimes traditions have been solely for the relation to apparent of the verses as interpretation without relation to meaning and implication of the verses, and non-separation of different types, that religious leaders attended in the problem certainly for their conscious of the Qur'an. Therefore it isnecessary to review the interpretive traditions heritage. This research intends with threaded focus to typology, description and evaluation of evidence and textual interpretation of traditions about story of Thamud people. On the base of authebtic traditions provide the correct interpretation of the relevant verses. Generally referring to the Shia traditional interpretations and andAldorAlMansoor interpretation were gathered 861 cases of traditions, Because traditions study was threaded, Therefore tradition were fractionated that this fractionated take the statistics tradition into 861 cases, Of these 69 cases is narrated by Shia. Of these cases 25 is repetitive for the fractions and also, there are 20 phrases interpret Qomi that are interpretation phrases from interpreter. And 99 cases of traditions are from Sunni that 16 cases of traditions is low of the fractionation. In the proposed classification about implications of traditions, abundant of this traditional types is follows: 91 cases of traditions is clarification meaning; 31 cases in clarification literal; 14 cases in the expression metric; 11 cases in the expression layers of meaning; 6 cases in the Traced of revelation space; 4 cases in the expression differences