عنوان پایاننامه
شناسایی و ارزیابی مشاغل استراتژیک توگا
- رشته تحصیلی
- مدیریت منابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73014;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73014
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- الهه لطیفی
- استاد راهنما
- محمدعلی شاه حسینی
- چکیده
- امروزه بخش عظیمی از دارایی شرکتها و سازمانها را، داراییهای نامشهود آن تشکیل میدهند. مدیریت داراییهای نامشهود برای توسعه هر استراتژی مورد نیاز است. سرمایههای انسانی به عنوان یکی از مهمترین داراییهای نامشهود سازمان، نقش بسزایی در تحقق اهداف آن دارند و باید به درستی مدیریت شوند. اعمال مدیریت بر سرمایههای انسانی نیازمند تعیین آمادگی استراتژیک این دارایی است؛ یعنی مشخص شود که وضع موجود سرمایه انسانی سازمان با وضع مطلوب آن تا چه حد فاصله دارد. شناسایی مشاغل کلیدی سازمان اولین گام در توسعه و مدیریت سرمایه انسانی سازمان است. این پژوهش با هدف تعیین مشاغل استراتژیک شرکت توگا انجام شده است. توگا شرکت ساخت و مهندسی توربین در هلدینگ مپنا میباشد. برای جمعآوری اطلاعات، از ابزار پرسشنامه و مصاحبه و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخصهای آمار توصیفی، روش تحلیل سلسله مراتبی و تکنیک topsis استفاده شده است. در نتیجه 6 معیار اصلی جهت شناسایی مشاغل استراتژیک به دست آمده است که عبارتند از: اثر استراتژیک، ارزش افزایی، نیازمند دانش و مهارت بالا جهت انجام شغل، اثر عمده بر مشتریان، تأثیر بر موفقیت یا شکست استراتژی و قابلیت برون سپاری. در مرحله بعد مشاغل استراتژیک شرکت بر اساس یک مدل جامع ارزشیابی شدند و ارزش نسبی آنها تعیین شد. در پایان پیشنهاداتی جهت شرکت مورد مطالعه و شرکتهای مشابه در حوزه پژوهش انجام شده ارائه شده است. واژههای کلیدی: مشاغل استراتژیک، مشاغل کلیدی، داراییهای نامشهود، نقشه استراتژی، کارت امتیازی متوازن، ارزشیابی مشاغل.
- Abstract
- Today, intangible assets are the important part of assets in organizations. Developing a strategy required to manage Intangible assets. Human capital as one of the most important intangible assets, play an important role in the realization of its objectives and must be managed properly. Human capital management needs to determine the strategic readiness of these assets. This means that identifying how far is the status quo of the organization's human capital favorable conditions. The first step to develop and manage of organizational human capital is to identify the key jobs. This study was conducted to determine the strategic jobs of Tuga. Tuga is Manufacturing and Engineering turbines of Mapna. To collect data, used questionnaires and interviews and for analyzing the data used descriptive statistics, AHP and Topsis technique. As a result to identify strategic jobs determine six main criteria that include: Strategic effect, the value of synergies, requires high skills and knowledge to do the job, important effect on customers, the impact on the success or failure of the strategy and outsourcing capabilities. In the next stage the company's strategic jobs evaluated based on a comprehensive evaluation models and their relative values were determined. At the end of the study provided recommending to the company and similar companies. Key words: strategic jobs, key jobs, intangible assets, strategic map, Balanced Scorecard, Job evaluation