عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش تاثیرهوش هیجانی بربهره وری نیروی انسانی بانک ملی ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نقش تاثیرهوش هیجانی بربهره وری نیروی انسانی بانک ملی ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت دولتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72289;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72289
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    رحمت اله قلی پورسوته
    دانشجو
    سوسن صمدی

    دستیابی به بالاترین سطح بهره‌وری، همواره از مهم‌ترین اهداف سازمان‌ها بوده است و امروزه پژوهشگران دریافته‌اند که نیروی انسانی، عاملی تعیین کننده در راستای تحقق این هدف است. با این وجود، پایین بودن شاخص بهره‌وری از مسائلی است که بسیاری از سازمان‌ها در کشور ما، به ویژه در بخش دولتی، با آن روبرو هستند؛ صنعت بانکداری نیز با وجود حجم عظیم نیروی انسانی و اهمیت بالایی که در اقتصاد کشور دارد، از این امر مستثنی نیست. از سویی دیگر امروزه مدیران با بسیاری از مشکلات مربوط به نیروی انسانی مواجه هستند که با ساز وکارهای فنی قابل حل نبوده و توجه بیشتر به عواطف و هیجانات را می‌طلبد. لذا پژوهش حاضر با تمرکز بر نقش عواطف در زندگی فردی و سازمانی افراد، به بررسی تاثیر هوش هیجانی بر بهره‌وری نیروی انسانی بانک ملی ایران می‌پردازد. این پژوهش از بعد هدف، کاربردی و به لحاظ روش انجام و نحوه‌ی گردآوری داده‌ها در دسته‌ی پژوهش‌های توصیفی قرار می‌گیرد که در قالب پیمایش انجام شده و هدف اصلی آن، بررسی تأثیر هوش هیجانی بر بهره‌وری کارکنان شعبه‌ی مرکزی بانک ملّی ایران بوده است. بایستی اشاره نمودکه با استفاده از ادبیات پژوهش در حوزه‌ی هوش هیجانی، این متغیر به مولفه‌های کوچکتر (خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت روابط) تقسیم شد و تأثیر هر کدام از آن‌ها بر بهره‌وری نیز مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تجزیه تحلیل اطلاعات به دست ‌آمده، به دلیل سنجش تاثیر یک متغیر بر دیگری، از آزمون‌های‌ رگرسیون استفاده گردید که بر اساس نتایج آن، هوش هیجانی کارکنان بر بهره‌وری آنان تأثیری معنادار داشت. پس از بررسی این تاثیر، تلاش محقق بر آن بوده است تا با ارائه‌ی راهکارهایی در این زمینه، به ارتقای این قابلیت در میان کارکنان و در نهایت بهبود بهره‌وری سازمانی کمک نماید. واژگان کلیدی:هوش‌هیجانی، بهره‌وری، خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت روابط
    Abstract
    Achieving a high level of productivity has always been one of the most important goals of the organizations. Nowadays, the researchers believe that human resources are a critical factor in realizing that purpose. However, dissatisfying level of human resource productivity in Iran, especially in public sector, is creating lots of problems. This lack of productivity also is very noticeable in bank sector. The aim of the present research is to study the impact of emotional intelligence on productivity of the human resource in National Bank of Iran. This is an applied-descriptive survey research in which emotional intelligence is downgraded into four indexes of Self-awareness, Self management, Social-awareness and Relationship management. Several regression tests have been used in order to clarify the relationship between the indexes and productivity. Results showed a significant relationship between emotional intelligence and productivity. Also, some suggestions are delivered in order to improve emotional intelligence and so achieving a better organizational productivity.