عنوان پایاننامه
اثر بخشی بازی درمانی گروهی بر مهارت های پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی ( آهسته گام )
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68622;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1320
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- حسن کریمی
- استاد راهنما
- علی اکبر ارجمندنیا
- چکیده
- چکیده یکی از مهمترین و شاید حیاتی ترین انتخاب ها که در زندگی انسان ها رخ میدهد انتخاب حرفه و شغل است. افراد کمتوانذهنی برای رسیدن به این امر باید در مهارتهای پایه از جمله مهارتهای پیشحرفهای عملکردی بهینه داشته باشند. برای بهبود مهارتهای پیشحرفه ای روشهای مختلفی از جمله روش بازی درمانی وجود دارد. پژوهش حاضر اثر بخشی بازی درمانی گروهی بر مهارتهای پیش حرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی را مورد بررسی قرار داده است. این پژوهش، پژوهشی شبه آزمایشی بوده است. از بین چهار آموزشگاه دانش آموزان با نیازهای ویژه در شهرستان خدابنده، 30 دانش آموز کم توان ذهنی با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و در دو گروه پانزده نفره گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. قبل و بعد از برگزاری جلسات بازی درمانی گروهی پرسشنامه مهارت های پیش حرفه ای (فرم معلم) همتی (1390) برای دو گروه به منظور پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. جلسات بازی درمانی در 12 جلسه (هر جلسه 90 دقیقه، سه روز در هفته)که با فاصله زمانی یک روز، برای آزمودنی های گروه آزمایش انجام گرفت. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیری با نرم افزار spss تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که به کارگیری بازی درمانی گروهی بر مهارت های پیش حرفه ای دانشآموزان کمتوانذهنی تأثیر معنی داری (05/0>p) داشته است. با توجه به تفاوت معنی دار بین گروه های آزمایش و کنترل می توان از بازی درمانی به عنوان یک روش درمانی مؤثر برای بهبود مهارت های پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی استفاده کرد. واژه های کلیدی: مهارت های پیش حرفه ای، کم توان ذهنی، بازی، بازی درمانی گروهی
- Abstract
- Abstract One of the most important and perhaps the most crucial choices that happen in people's lives is chosen profession. Mentally retardate people to achieve this should have basic skills, including skills Prevocational optimal performance. Prevocational to Improve Skills of various methods including play therapy techniques there.The present study examined the effect of group play therapy on the professional skills of mentally retarded students. This study was a quasi-experimental research. Among Of the four schools for students with special needs in the city Khodabande, 30 mentally retarded students were selected by purposive sampling in two fifteen-member group and replace the control group was. Before and after group play therapy sessions for pre-vocational skills questionnaire (form teacher) Hemati (1390) for the two groups to pre-test and post-test .Play therapy sessions 12 sessions (each session 90 minutes, three days a week) with the interval of a day for the experimental group were analyzed. The data obtained were analyzed using MANCOVA with SPSS software. The results indicate that the use of group play therapy on the professional skills of mentally retarded students is significant effect (05/0> p). Given the significant differences between test and control groups you can play therapy as an effective treatment to improve the professional skills of students with intellectual disability benefit. Keywords: Pre-vocational skills, mentally retardation, play, group play therapy