عنوان پایان‌نامه

شکل گیری هویت ملی در آموزش و پرورش: مطالعه موردی کتاب های درسی دوره ابتدایی ایران و بلغارستان



    دانشجو در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شکل گیری هویت ملی در آموزش و پرورش: مطالعه موردی کتاب های درسی دوره ابتدایی ایران و بلغارستان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مطالعات ایران
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: IR4 192 1393;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67287
    تاریخ دفاع
    ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    محمد سمیعی

    سیستم آموزشی مجموعه ای است که توسط دولت نگهداری و کنترل میشود و به همین دلیل سیاسی نیز میباشد. سیستم آموزشی دارای جنبه های مهمی می باشد که از طریق این جنبه ها، ارزش ها به بچه ها منتقل میشود. چون نظام آموزشی تحت نظارت دولت و سیستم سیاسی می باشد پس ارزش های مورد نظر و مهم دولت را به بچه ها منتقل میکند. این ارزش ها هویت دانش آموزان را شکل داده و از این طریق شهروند ایدآل را میسازند.در این تحقیق انجام شده کتب دوره ابتدایی پس از انقلاب اسلامی ایران و همچنین کتب دوره ابتدایی پیش از پایان دوره کمونیستی در بلغارستان مورد بررسی قرار می گیرند.در این تحقیق کتب فارسی، اجتماعی و دینی سه سال اول دوره ابتدائی ایران و کتب بلغاری، تاریخ و جغرافیای سه سال اول دوره ابتدائی بلغارستان در دهه 60 هجری شمسی (80 میلادی) مورد بررسی قرار می گیرد.این تحقیق بر اساس نظریه تشکیل ملت از آندرسون)2006) و نظریه اپل در مورد تحصیلات انجام می پذیرد.در نتیجه پیدا هست که هریک از این دو حکومت از متدهای آموزشی متفاوتی استفاده کرده تا دیدگاه خود را برای ارزش های دینی و غیر دینی، مردان و زنان، خوب و بد و الگوها به دانش آموزان منتقل کند. بسیاری از این ویژگی و ارزش هایی که به دانش آموزان منتقل شده اند در کتب دو کشور دارای تشابه بوده اما از نظر ایدولوژی با یکدیگر متفاوت بوده اند. در بلغارستان این ویژگی ها بر اساس ارزش های کمونیستی بوده و در ایران بر اساس ارزش های مسلمان بودن بوده است.
    Abstract
    This study examines the knowledge about the self and the other that is presented to Iranian and Bulgarian students in 1987-88 elementary textbooks and analyzes how those images are involved in the construction of national identity in relation to the educational changes after the Iranian Revolution of 1979 and during the communist rule in Bulgaria (1944-1989). The method used for the analyses of the textbooks is qualitative content analyses and examines how identities are constructed through the narrations of the textbooks. This research also draw on Apple’s theories of education and Anderson’s theory for the creation of nation to investigate whose knowledge is taught in schools. The study findings show that the Iranian textbooks emphasize on the religious aspect of Iranian identity and focus less on national elements. The Bulgarian textbooks are also written largely in the context of communism. Those two elements (Islam and communism) become dominant in the textbooks’ narration of national identity, however the difference in the narration of nation is evident in the comparison of the textbooks. The study shows that Iranian textbooks present a generally negative discourse of the history of Iran, as dominated by the former Shahs. At the same time Bulgarian textbooks depict the previous government of Bulgaria as backward and agricultural. In analyzing the textbooks it became evident that Bulgarian books pay less attention to gender issues, but they do not present enough female role models. On the other hand the Iranian textbooks raise the social standing of women, by portraying them as teachers. Key words: national identity, textbooks, Iran, Bulgaria, elementary level