عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه فلسفی و سلامت روانی با کیفیت زندگی کاری در معلمان متوسطه



    دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه فلسفی و سلامت روانی با کیفیت زندگی کاری در معلمان متوسطه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69164;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2338
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
    دانشجو
    صادق رضایی
    استاد راهنما
    محمد جوادی پور

    چکیده این تحقیق با هدف شناسایی رابطه‌ی ذهنیت فلسفی و سلامت روانی با کیفیت زندگی کاری در معلمان دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر یزد انجام گرفته و جزء تحقیقات توصیفی- همبستگی می¬باشد. جامعه این تحقیق شامل کلیه معلمان دوره متوسطه شهریزد در سال تحصیلی 94-93 می‌باشند، در این پژوهش جهت رعایت تناسب تعداد افراد جامعه در نمونه ،از روش نمونه گیری طبقه ای استفاده شده است. با توجه به اینکه معلمان شاغل در دوره متوسطه برابر با 811 نفر می‌باشند، با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 260 نفر انتخاب شده است. جهت بررسی روابط در این پژوهش، از سه پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری (طراحی شده با استفاده از مدل والتون)،سلامت روانی (ساخته شده توسط گلدبرگ و هیلر) و ذهنیت فلسفی (طراحی شده با استفاده از مدل اسمیت) استفاده گردیده است. جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرانباخ و جهت تعیین روایی ابزار، از روش روایی محتوا بهره گرفته شده است. با توجه به نتایج حاصل از تحلیل پایایی ابزار، ضرایب آلفای کرانباخ بدست آمده برای متغیرهای کیفیت زندگی کاری 76/0،سلامت روانی 97/0و ذهنیت فلسفی 73/0،که بیانگر پایا بودن ابزارهای مورد استفاده می¬باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش¬های آماری استنباطی(آزمون تی تک نمونه ای، آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون چند متغیره، آزمون تی دو نمونه مستقل، آزمون تحلیل واریانس یک راهه آنوا) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد، بین سلامت روانی، ذهنیت فلسفی و کیفیت زندگی کاری معلمان رابطه‌ی معنادار مثبتی وجود دارد. اما رابطه‌ی معناداری بین متغیرهای دموگرافیک از جمله جنسیت، سن و میزان تحصیلات با کیفیت زندگی کاری و سلامت روانی تایید نگردید. کلیدواژه¬ها: سلامت روانی، ذهنیت فلسفی،کیفیت زندگی کاری و معلمان دوره متوسطه
    Abstract
    Abstract The main purpose of this research is recognizing the relationship between the philosophic mindedness and mental health with quality of work life of high school teachers in yazd. This study is performed with a descriptive –surrey research method. This study was carried out on 260 teachers who had selected through 811 teachers by morgan table yazd high school in 2014-2015. This research uses three standardized questionnaire to investigate the relationship of quality of life (by Walton model) mental health (by Goldberg and Hiller model) and philosophic mindedness (by smith model). The Chronbach’s alpha coefficient and the validity instrument determined the reliability and reliability respectively.The criterion validity Chronbach’s alpha and reliability instrument for quality of work life, mental health and philosophic mindedness are found 0.76, 0.97 and 0.73 respectively, that show the reliability of instruments. Data were analyzedusing inferential statistics method consist of; one sample “t” test, Pearson’s coefficient of correlation , multi variable regression analysis, two independent sample “t” test and one-way analysis of variance. The result showed that , there is a significant positive relationship between mental health , philosophic mindedness and quality of work life of teachers but there is no significant relationship between Demographic variable like , gender, age and the level of education with the quality of work life and mental health . Keywords: Quality of work life, mental health, philosophic mindedness, high school teachers.