عنوان پایان‌نامه

مقایسه تاب آوری و کیفیت زندگی مادران کودکان ADHD و کودکان عادی



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه تاب آوری و کیفیت زندگی مادران کودکان ADHD و کودکان عادی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68235;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2317
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۳

    چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه تاب آوری و کیفیت زندگی مادران دارای کودک با اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی و مادران کودکان عادی می باشد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مادران دانش کودکان دارای اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی و عادی می باشد. گروه قابل مطالعه 80 نفر از مادران دانش آموزان با اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی و گروه قابل مقایسه80 نفر از مادران دانش آموزان عادی ساکن شهر سنندج که فرزندان آن ها در مدارس عادی دوره ی ابتدایی مشغول به تحصیل هستند. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (CD_RISC) و فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) برای هر دو گروه نمونه اجرا شد. برای تحلیل داده های این پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون، روش آماری تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون t دو گروه مستقل، رگرسیون و فرمول Zr فیشر استفاده شد.یافته ها: همبستگی بین تاب آوری و کیفیت زندگی در گروه مادران دارای فرزند بیش فعال (63/0=r، 01/0>P) و در گروه مادران کودکان عادی (33/0=r، 01/0>P) مثبت و معنادار شد و در گروه مادران دارای فرزند بیش فعال به کمک تاب آوری(40/0=R2، 01/0>P)می توان کیفیت زندگی را پیش بینی کرد. همچنین میزان همبستگی بین تاب آوری و کیفیت زندگی در گروه مادارن دارای فرزند ADHD به طور معنا داری بیشتر از همبستگی بین متغیر ها در گروه دیگر است. نتایج: بر اساس یافته های حاضر می توان نتیجه گرفت که با آموزش و تقویت تاب آوری مادران دارای فرزند ADHD می توان کیفیت زندگی آن ها را بهبود بخشید. کلمات کلیدی: اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی، تاب آوری، کیفیت زندگی
    Abstract
    Abstract: The purpose of this study was to compare resiliency and quality of life among mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and normal children.The research method is descriptive and correlation. The study population consisted of all mothers of children with ADHD and normal. Sample group consisted 80 mothers of students with ADHD and a comparable group of 80 mothers of normal students that living in the Sanandaj city which their children are studying in ordinary elementary school. Sampling method is purposeful selection and random sampeling. All subjects tested using the Resilience Scale (Conner, Davidson, 2003) and Short Form Health Survey (SF-36). Data analyses using Pearson’s Correlation Coefficient, multivariate analysis of variance, regression analysis, Independent t-test and Fisher's formula Zr. The results indicate that The correlation between resiliency and quality of life in mothers of children with ADHD (p<0.01, r=0.63) and in mothers of normal children (p<0.01, r=0.33) was significant and in mothers of children with ADHD group quality of life can be predicted by resiliency. Also, the relationship between resiliency and quality of life in mothers of children with ADHD significantly higher than the correlation between the variables in the other group. According to the present findings can be concluded that the psychological resiliency can be increased levels of quality of life in the group of mothers with ADHD children. Keywords: resiliency, quality of life, children with attention deficit hyperactivity disorder