شناسایی و بررسی عوامل موثر بر موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش در بانک پارسیان
- رشته تحصیلی
- مدیریت MBA - استراتژی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 515;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69517
- تاریخ دفاع
- ۱۵ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- سیده زهرا ساعی
- استاد راهنما
- غلامرضا طالقانی
- چکیده
- خدمت به مشتری از مهم ترین مسائل سازمان¬ها علی الخصوص سازمان¬های مالی و اقتصادی است. هیچ سازمانی نمی¬تواند به حیات خود ادامه دهد مگر آنکه بتواند به تعداد کافی مشتریان را جذب و برای خود نگه دارد. تلاش در این راه در حالی که هر روز رقابت سخت تر و شدیدتر می شود، برای همه سازمان ها دغدغه ای اساسی محسوب می شود که آنها را به شکوفا کردن مزیت های درونی متمایل می کند مدیریت دانش و پایه ریزی آن در سازمان می تواند در این امر مفید واقع شود. تحقیق حاضر با هدف شناسایی و بررسی عوامل موثر بر موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش در بانک پارسیان انجام شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی است جامعه آماری این تحقیق، کارکنان واحد ستادی بانک پارسیان می باشد که حدود 800 نفر می باشد تعداد نمونه پژوهش با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران با در نظر گرفتن دقت احتمالی (05/0)، 259 نفر برآورد گردید که جهت جبران بی پاسخی ها، تعداد 340 پرسشنامه پخش شده است و در نهایت 320 پرسشنامه سالم مورد تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها و شناسایی عوامل موثر از تحلیل عاملی اکتشافی، برای بررسی روایی سازه و متغیرهای مکنون از تحلیل عاملی تائیدی و برای رتبه بندی عوامل، از آزمون فریدمن استفاده شده است. تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون فریدمن با استفاده از نرم افزار spss و تحلیل عاملی تائیدی با نرم افزار لیزرل انجام شده است، نتایج تحلیل به شناسایی عوامل " اقدامات منابع انسانی "، " زیر ساخت فناوری اطلاعات"،" مکانیزم خلق و توسعه دانش" و " نقش اسناد بالادستی در توسعه دانش" منجر شد.
- Abstract
- Offering service to the client is the most important matters of organizations especially economic and financial organizations. None of organization can survive if it can attract and keep sufficient clients. The efforts are main challenges in this way while every day competition is getting more intense and difficult. For those companies which tend to grow internal advantages. Knowledge management and forming it can be effective in the organization. The present study is survey-descriptive form. The population is 800 individuals of Parsian bank staff. The study sample number was estimated 259 individuals with the use of Cochoran sampling formula, considering the possible accuracy (0.05), to compensate those who don’t respond, 340 questionnaire were analyzed. To analyze data and identify effective factors, it is used exploring factor analysis to analyze data, to investigate validity and these variables, it is used confirmation factor, to classify factors, it is used Fredman test. Exploring factor analysis and Fredman test have been done with the use of SPSS software and confirmation factor analysis with Lisrel software, the analysis results are resulted in identifying some factors, human resource procedures, information technology framework, creating mechanism and knowledge development and superior documents roles in knowledge development.