امکان سنجی پیاده سازی شبکه ی اجتماعی سازمانی (ESN) در سازمان های ایرانی و نقش آن بر مدیریت ارتباطات درون سازمانی (مطالعه ی موردی باغ موزه دفاع مقدس)
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77051;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77051
- تاریخ دفاع
- ۰۴ اسفند ۱۳۹۳
- دانشجو
- نفیسه شاهی نوری
- استاد راهنما
- علیرضا دهقان نیری
- چکیده
- این پژوهش به دنبال مشاهده محقق از عدم رضایت همکاران از روابط سازمانی و عدم انگیزه حضور آنان در موزه دفاع مقدس که خود از کارمندان آن بوده، شکل گرفته است و او شبکه اجتماعی سازمانی را به عنوان ابزاری برای از بین بردن این مسئله در سازمان مورد بررسی قرار داده است. هدف از پژوهش حاضر امکان سنجی پذیرش شبکه اجتماعی سازمانی در موزه دفاع مقدس توسط کارمندان و مدیران می باشد و شاخص های امکان سنجی روانی، دانشی و انگیزشی شبکه ی اجتماعی سازمانی را در فضای موزه دفاع مقدس مورد بررسی قرار می دهد.این شاخص ها شامل: انگیزه ی سازمانی، تعهد سازمانی، اعتماد سازمانی، بررسی جریان ارتباطات و موانع ارتباطات می باشد و روش پاسخگویی به این سوال پیمایش و با ابزار گردآوری پرسش نامه بوده است. در بخش دوم تحقیق، پژوهشگر نقش شبکه های اجتماعی سازمانی در مدیریت ارتباطات سازمانی را با استفاده از مصاحبه با صاحب نظران، مطالعات اسنادی و پیمایش به دست آورده است. نتیجه این مطالعات در اختیار موزه دفاع مقدس برای برپایی شبکه اجتماعی سازمانی قرار می گیرد.تحلیل داده توسط نرم افزار SPSS و آمار توصیفی صورت گرفته است. ودر نهایت چنین نتیجه گیری شده است که امکان پذیرش شبکه اجتماعی سازمانی در موزه ی دفاع مقدس از لحاظ انگیزه، تعهد، دانش وجود دارد و دلایل کارمندان برای استفاده از چنین شبکه ای ذکر شده است و مدیران موزه تمایل کامل برای برقراری ارتباطات مجازی و استفاده از ظرفیت های آن دارند و شبکه اجتماعی سازمانی به عنوان یک کانال مناسب برای برقراری ارتباطات موثر رسمی و غیر رسمی درون سازمانی و به عنوان بستری برای شناخت استعدادها و ظرفیت های کارمندان و از بین بردن موانع ارتباطات شناخته شده است. این پژوهش یک تحقیق کاربردی است و پس از انجام آن شاخص هایی برای ارزیابی و ایجاد آمادگی استفاده از شبکه های اجتماعی در سازمان های کشور به دست آمده است و امید است بتوان از این طریق بر مدیریت نوین ارتباطات درون سازمانی تاثیر گذاشت و با ایجاد یک شبکه ی ارتباطی سازمانی و تاثیرات آن بر عملکرد و رفتار کارمندان سازمان ، بهره وری ،کارایی و اثربخشی سازمان را افزایش داد. کلیدواژه ها : امکان سنجی، شبکه ی اجتماعی سازمانی،ارتباطات سازمانی،ارتباطات غیر رسمی سازمانی،تعهد سازمانی،انگیزش،اعتماد سازمانی، مدیریت ارتباطات
- Abstract
- This research has done due to researcher’s observation of non-satisfaction of internal communications among the colleagues in her ex-organization (holy defense museum). ESN was studied to see if it could solve the problem. The aim of this research is studying the feasibility of ESN among employees and managers in holy defense museum where mental, educational and motivational factors have been estimated. These factors consist: organizational motivation, engagement, confidence and also communications flows and its obstacles. The method is survey and the data collection is done by researcher-made questionnaires. In the second part the role of ESN in managing the organizational communications has been studied by interviewing the experts, documentary study and survey. Data analyzing has been done by SPSS software and descriptive statistics. The results indicated that accepting the ESN among holy defense museum members is feasible due to their motivation, engagement and education and their reasons are mentioned. The managers are ready to communicate virtually with their colleagues and utilizing its capacity. The ESN was shown a suitable channel for effective formal and informal communications in organization and a context to recognize the employees’ talents and capacity and also to raise the obstacle of communications. This is a practical research that has given us some factors for evaluating and preparing the feasibility of using ESN in organizations of our country and we hope that it influences on the modern way of managing internal communications in organization. Making a communicational network in organization and influencing on employees work and behavior, we hope that it increases the efficiency and effectiveness in organizations.