طراحی محیطی کریدورهای اختلالی انسانی در شهر با رویکرد زیرساخت های سبز شهری نمونه موردی بزرگراه صدر
- رشته تحصیلی
- مهندسی طراحی محیط زیست
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74148;کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1540;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74148;کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1540
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- صدف حقیقت نمینی
- استاد راهنما
- محمدرضا مثنوی
- چکیده
- با تغییرات اساسی در ساختار جوامع و رشد روزافزون جمعیت شهرنشین، بشر جهت بقا و تامین نیازهای خود مجبور به تخریب و استفاده از محیط طبیعی و اعمال فعالیت¬های انسانی بر محیط¬زیست بوده است. درجهت توسعه کانون¬های شهری و ایجاد کلان-شهرها، نیاز به مسیرهای رفت¬و آمدی و حمل¬و نقل سریع در سطح شهرها رو به افزایش بوده است. توسعه شهرنشینی منجر به گسترش سطوح ساخته شده غیرقابل¬ نفوذ شده و به میزان زیادی سطوح سبز را کاهش داده¬اند که به¬ دنبال آن مزایای سطوح سبز از بین رفته¬اند. از دیدگاه اکولوژی منظر، کریدور به¬ عنوان معبری برای حرکت و جریان ماده و انرژی و ارتباط فیزیکی لکه¬های همگن شناخته می¬شود. باتوجه به این دیدگاه، کریدورهای انسانی یا اختلالی بخشی از منظر هستند که توسط دست بشر ساخته شده¬اند و در بسیاری از موارد باعث ایجاد اختلال در اکوسیستم¬ها می¬شوند. یکی از مهمترین کریدورهای اختلالی در شهر بزرگراه¬ها هستند که با تخریب بسیاری از اتصالات لکه¬ای و ایجاد انقطاع در ساختار لکه¬ها، باعث ایجاد ازهم¬گسیختگی و کاهش بقای لکه¬ها شده و به دنبال آن اثرات نامطلوب بسیاری را بوجود می¬آورند. کلانشهر تهران با داشتن جمعیت روز افزون شهرنشین از این قاعده مستثنی نیست، بخصوص که دارای شبکه متراکم بزرگراهی وسیعی بوده و نیز تعداد کریدورهای اختلالی آن روبه افزایش است. هدف این تحقیق ارتقای کیفیت محیطی و منظر بزرگراه صدر می¬یاشد که یکی از اصلی¬ترین کریدورهای شرقی-غربی تهران و حلقه ارتباطی غرب به شرق تهران محسوب می¬شود. این بزرگراه در سالهای اخیر معضلات زیست¬محیطی بسیاری ایجاد نموده و با ایجاد پل طبقاتی جدید به طول 11 کیلومتر این مسئله شدت پیدا کرده است. براساس رویکرد این تحقیق، شبکه¬ای از زیرساخت سبز شهری با اتصال لکه¬های سبز منفصل شهری ایجاد شده که پیوستگی و ارتباط اکولوژیکی را افزایش داده و شبکه¬ای متصل از فضاهای سبز را تعریف می¬کند و در عین حال امکان حرکت و جابجایی گونه¬ها در بین لکه¬های زیستی و بازگرداندن فضای متروکه به اکوسیستم فراهم می¬شود. از این طریق ارزشها و عملکردهای اکوسیستم طبیعی و خصوصیات منظر حفظ شده و منافع وابسته را برای جوامع انسانی بوجود می¬آورند. پس از انجام مطالعات مربوط، به تدوین اصول طراحی اکولوژیک محیط و پیرامون کریدورهای اختلالی پرداخته شد و در مرحله بعد با مطالعات میدانی بر روی نمون
- Abstract
- Increasing the growth of urban population, the structure of societies has been changed. Mankind force to destroy and to use natural environment and to do human activities on the environment. For the development of urban cores and the creation of metropolises, the need to traffic routes and rapid transportation is growing fast in the urban areas. Urbanization is mostly associated with development of impervious built areas and significant of greenspaces as they have lost the benefits of green surfaces. From the perspective of landscape ecology, the corridor is known as a conduit for the flow of matter and energy and the physical connection of homogeneous patches. According to this view, disturbance or degraded corridors are parts of the landscape which are made by mankind, and in many cases have been disturbing ecosystems. Highways are one of the main degraded corridors in the city, disturbing many patches links, lead fragmentation in the patches structure and decrease the perpetuity of them, therefore many adverse effects are made. Tehran with a growing population of urban areas is not an exception, especially with a dense and extensive highway network and the increasing number of degraded corridors The purpose of this paper is to improve the quality of the environment and the landscape of Sadr highway which is one of the main east-west corridors of Tehran and the linkage of West to East. In recent years this highway has led to environmental problems and the main bridge of Sadr highway with a length of 11 km, has intensified the issues. Following the approach of this thesis, a green infrastructure with a linkage of separate urban green patches has been created which increases the incorporation and ecological connection, and defines a joint network of greenspaces and however, moving and replacing species along biological patches and returning abandoned spaces to ecosystem is possible. This way values and functions of natural ecosystems and landscape features are maintained and creates related benefits for human 90 societies. After relevant studies, we have written ecological design principles for degraded corridors environment and around them. For the next section, according to the situation of Sadr highway, we have reached the design framework of green infrastructure within field studies on the case study and analysis results. In the final section, taking into account the principles and design framework and the results of the analysis, the design of Sadr highway with the purpose of linking the green patches and increasing their connections, was made from large-scale to small-scale.