طراحی مدل کسب و کار نوآورانه در دهکده سلامت
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 617;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70414
- تاریخ دفاع
- ۰۶ اسفند ۱۳۹۳
- دانشجو
- علی صاعدی
- استاد راهنما
- رضا محمدکاظمی
- چکیده
- دهکده های سلامت یکی از راهکارهای جدید برای بهره مندی از خدمات درمانی بهتر است که با توجه به ظهور اخیر آن، نیاز به تحقیق و مطالعه برای بهبود عملکرد دهکده های سلامت وجود دارد. یکی از این راه¬ها، طراحی مدل کسب و کار برای این مراکز جهت شناسایی و درک همه جانبه¬ی عوامل موثر بر آنها می باشد. از این رو تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل کسب و کار نوآورانه در دهکده سلامت انجام شد. در این راستا، با انجام مطالعات کتابخانه¬ای، عوامل مهم پیرامون دهکده های سلامت در چهار بعد ویژگیهای محصول/خدمت ارائه شده به مشتریان، ویژگیهای بخش ارتباط با مشتریان، ویژگیهای بخش زیرساختها و ساختار مالی (هزینه و درآمد) شناسایی گردید. همچنین برای هر یک از این ابعاد، شاخص هایی نیز ارائه شد. در مرحله بعد، انجام تحقیق میدانی در بخش کیفی با انجام مصاحبه ها و کدگذاری آنها کمک نمود تا علاوه بر این شاخص ها، شاخص های دیگری که به محیط بهداشت و درمان کشور نزدیکتر بودند نیز به مدل کسب و کار دهکده های سلامت اضافه گردند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل داده های کمی حاصل از توزیع پرسشنامه ها میان 150 نفر از نخبگان دانشگاه های حوزه پزشکی، مدیران بیمارستان ها، خانه های سالمندان، انجمن ها، سازمان های بهزیستی و سازمان های مردم نهاد در شهرداری ها، وزارت کشور و وزارت بهداشت و درمان کمک نمود تا شاخص های نهایی استخراج و تعدیل شده و سرانجام، مدل کسب و کار نهایی برای دهکده های سلامت طراحی شد.
- Abstract
- Health villages are new strategies for the benefit of better health services which according to its recent emergence, there is a need to investigate and study in order to improve the performance of health villages. One way is designing the business model for these centers to identify and understand all aspects of the affecting factors. Therefore this research was carried out aimed at designing an innovative business models in the health villages. In this regard, the most important factors concerning the health villages were studied in four dimensions through library study, the four dimensions are product/service offered to customers, contact with customers, the infrastructure and financial structure (expenses and income) features. For each of these dimensions, indicators were also provided. In the next step, field research in quantitative section was accomplished through interviews and was coded, which also caused to add other indicators which were closer to the country's healthcare environment to the health villages' business model. Moreover, data quantitative analysis of the questionnaires which was distributed among 150 members of the universities elites in the field of medicine, hospital administrators, nursing homes, associations, Social Welfare organizations and NGOs in the municipalities, Ministry of Interior and the Ministry of Health helped to extract and modify the final indicators, and finally the final business model was designed for health villages.