عنوان پایاننامه
بررسی فقهی تشبه به غیر مسلمانان
- رشته تحصیلی
- فقه شافعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2435ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76701;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2435ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76701
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- اسماعیل پالانی جافی
- استاد راهنما
- محمدعادل ضیائی
- چکیده
- تمدن و فرهنگ اسلامی در طول حیات خود، فراز و نشیبهایی فراوانی را تجربه نموده است . اما تحولاتی که در چند قرن اخیر، بویژه در دویست سال اخیر به دلیل یکه تاز شدن بعضی از کشورهای غیر اسلامی در اکثر عرصه های جهانی رخ داده، باعث شده که مسلمانان تحت تأثیر آن ظواهر قرار گرفته و به تقلید کورکورانه و تشبه به آنان عمل نمایند. شریعت اسلامی از همان آغاز ظهور، نصوص فراوانی را جهت جلو گیری از سقوط در دامن کفار و ایجاد جامعه مستقل بیان داشته است از جمله سخن پروردگار که می فرماید: وَمَنْ یُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْد مَا تَبَیَّنَ لَهُ الْهُدَی وَیَتَّبعْ غَیْرَ سَبیلِ الْمُؤْمِنِینَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّی وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَاءَتْ مَصِیرًا (نساء / 115). مفاد این آیه در بسیاری از آیات قرآن کریم و احادیث بیان شده است. همانطور که رسول اکرم ?بر این مسأله تأکید می کند و می فرماید: «مَنْ تَشَبَّهَ بقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ». اغلب فقها بر این معتقدند که قصد تشبه و یا عدم قصد در حکم آن مسأله تغییری را ایجاد نخواهد کرد. چرا که حکمت نهی از تشبه ظاهری، پرهیز از ایجاد حب و دوستی و مشابهت درونی است. لذا بر مبنای سد ذریعه از تشبه ظاهری پرهیز می شود که مبادا به تشبه باطنی بیانجامد. به نظر می رسد گروهی از فقها مطلق مشابهت را بعنوان علتی برای تحریم امور پنداشته اند. اما بعد از بررسی نصوص شرعی متوجه می شویم که شارع مقدس در هر زمان و مکانی ما را از هر نوع مشابهت منع نکرده است. و مشارکت و تأیید قرآن و سنت در بسیاری از اعمال کفار، برهمین مطلب اشاره دارد. و همچنین در آراء و نظرات فقها، اجتهاداتی به چشم می خورد که در بسیاری از امور که در عصر خود مشابهت به حساب آورده اند ولی حکم به تحریم آن مسایل نداده اند. آنچه که مورد اتفاق محققین و پژوهشگران فقه اسلامی واقع شده این است که در جاهایی که مسلمانان به سبب پیروی از کفار در آن اعمال، ارزشها و باورهای دینی و استقلال و هویت اسلامی خود را از دست بدهند و آن اعمال، زمینه ساز تسلط آنان بر مسلمانان شود و یا باعث ایجاد ضرر سیاسی، فرهنگی، معنوی و غیره به جامعه ی مسلمانان گردد، چنین مشابهتی حرام است.
- Abstract
- Islamic culture and civilization experienced considerable up and downs during its history. But evolutions which have been occurred through last centuries especially last 200 years lead to effect on Muslims from appearances and fumble imitations, because of individualist of some non-Islamic countries in most of world compounds. Islamic religious law (Shariah) from the beginning of apparition enounced several advices for prevention of downfall in unbelievers ways and construction of independence society, among God word which is states: And whoever opposes the Messenger after guidance has become clear to him and follows other than the way of the believers - We will give him what he has taken and drive him into Hell, and evil it is as a destination. Contents of this verse stated in several verses of Koran. And Prophet Mohammad(peace be upon him) emphasized on this issue and stated that: means that whoever is looks like to the certain group, he or she will be one of them. Most of Islamic jurists believed that similarity intent or non-intent will not cause any changes on Issue statute and rule. Because philosophy of forbiddance from apparent similarity, is avoidance from friendship and sodality and insidious parallelism. So according to Zarieh barrier ( works which are preventing from reprobation) apparent similarity will be avoided that lest internal similarity can occur. It seems that some groups of Islamic jurists assumed absolute similarity as a reason for issues prohibition. But after investigation of juridical advices we will understand that holy lawgiver in any time and place doesn’t avoided us from any similarity. And holy Koran communication and emphasizes and saint in several of non-Muslims behavior’s , hint on the same subject. And also in ideas and opinions of Islamic jurists , endeavors will be seem that in most of issues that in their era counted as a similarity ,they didn’t give edict on that issues. What is common in Islamic religious law investigator`s is that in places that Muslims will lose their values, behaviors, religious beliefs and Islamic identities because of imitation from non-Muslims and that doings will be background of their dominance on Muslims and/or cause political, cultural, spiritual and any other lost to the Islamic societies, this kind of similarity is illegal.