عنوان پایان‌نامه

طراحی منظر خط آهن تبریز در منطقه یافت آباد



    دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی منظر خط آهن تبریز در منطقه یافت آباد" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    معماری‌ منظ‌ر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67465
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۳

    منظر پساصنعتی حاصل گذر بشر از دوره صنعتی به صنعتی زدایی است. به موازات توجه مردم به تعامل و ارتباط و خلق فضاهای جمعی، مناظر پسماند و یا رهاشده نیز مورد توجه قرار گرفتند. این دانه های درشت شهری که زمانی نقش حیاتی برای شهر داشتند، به بسترهایی گشوده میان توده های متراکم شهری بدل شده اند. با توجه به ظرفیت بالای این عرصه ها برای خلق و تعریف فضاهای جدید برای شهروندان، می توانند با تغییر در نگاه زیبایی شناسیِ بعد ذهنی منظر و عادات شکل گرفته در ناخودآگاه جمعی، گونه ای از منظر به عنوان منظر پساصنعتی را خلق کرده و با پشتوانه بعد معنایی خود، تعریفی نو از "مکان" برای کاربران پدید آورند. آنچه در باززنده سازی یک عرصه پساصنعتی در درجه اول اهمیت قرار می گیرد، کیفیت هویت آن عرصه است. تصویر به جا مانده در زهن مخاطب، بسته به خوب یا بد بودنش، یکی از رویکردهای سه گانه فرهنگی، تاریخی و طبیعی را در احیای منظر پساصنعتی مورد استفاده قرار می دهد. مناظر پساصنعتی حاصل از خطوط راه آهن با پشتوانه هویتی خود می توانند در راستای بازآفرینی گونه جدیدی از فضاهای شهری مورد استفاده قرار گیرند. خط آهن تهران - تبریز، با تصمیمی مبنی بر زیر زمینی شدن این مسیر 3 کیلومتری، عرصه ای پساصنعتی با بعد معنایی قوی در پسِ خود پدید می آورد و می تواند به عنوان واشدگاهی شهری برای تعاملات اجتماعی مردم منطقه 17 تهران، که منطقه ای متراکم، شلوغ و محروم از فضاهای جمعی است بازطراحی گردد.
    Abstract
    Post?industrial landscape is the production of human being transition from the  Industrial period to removals Industry period. Wasted landscape or abandoned  Waste  have  been  more  taken  into  consideration  as  people  were  attracted  to  creating  collective  relationships  and  collective  spaces.  These  coarse  grains  which  had  a  vital  role  for  the  city   changed  to  open  fields  among  the  dense  urban populations.  These lands have a high capacity for creating and defining  new  places  for  citizens  and  create  new  kind  of  landscape  _  post?industrial  landscape_.  They change aesthetic look of subjective dimension of landscape  and form habits in collective unconscious and with  Strong Bankroll of objective  Dimension that they have, create a new definition of “place” for users.  What is primarily important in the rehabilitation of a post?industrial area is the  quality of areas identity. According to the good or bad relic image in the minds  of  people,  one  of  the  three   Cultural,  Historical  and  Natural  approaches  are  used in post?industrial  revival. Post?industrial  landscape  of railways  lines with  their historical support could be used to recreate a new type of urban spaces.  “Tehran?Tabriz” Railway which was supposed to be a 3 km underground path,  creates a post?industrial  area  with the strong objective dimension  and can be  redesigned  as  a  open  space  for  social  interaction  of  district  17  of  Tehran  city,  which is dense, crowded and deprived of social areas.