عنوان پایان‌نامه

طراحی برنامه مدیریت هیجانات واثر بخشی آن بر کاهش خشونت وارتقای سلامت بازیکنان خشن فوتبال



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی برنامه مدیریت هیجانات واثر بخشی آن بر کاهش خشونت وارتقای سلامت بازیکنان خشن فوتبال" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی بالینِی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 684;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70563
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳
    دانشجو
    محمد رحیمی
    استاد راهنما
    غلامعلی افروز

    مقدمه: یک برنامه¬ی کامل مدیریت هیجان در ورزشکاران باید شامل چند عنصر اساسی کنترل فیزیولوژیکی، رفتاری و شناختی باشد تا بتواند بیشترین میزان اثربخشی را داشته باشد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، طراحی برنامه¬ای بود که بتواند تمامی مولفه¬های بالا را برای آموزش کنترل هیجانی داشته باشد و در مرحله¬ی بعدی تعیین اثربخشی این آموزش بر مدیریت خشم، و سلامت روان ورزشکاران بود. روش: پس از پژوهش کتابخانه¬ای، بسته¬ی آموزشی تدوین شد؛ برای ارزیابی این بسته، 40 نفر از بازیکنان نخبه لیگ برتر به صورت نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه¬ی خشم و سلامت روان پاسخ دادند. پس از آن نمره¬ی پرخاشگری این 40 نفر از پایین به بالا مرتب شد. سپس، 24 نفر با کمترین نمره کنترل خشم به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. از این 24 نفر، به صورت تصادفی 12 نفر در گروه آزمایش و 12 نفر در گروه کنترل گزینش شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه¬ SCL-25 و پرسشنامه¬ی مهارت کنترل خشم استفاده شد. یافته¬ها و بحث: نتایج نشان داد که نمره پس آزمون نمره کنترل خشم و سلامت روان گروه آزمایش به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (001/0 = P) . به¬طور کلی یافته¬های پژوهش حاضر نشان داد که بسته¬ی آموزش مدیریت هیجانی تدوین شده با در نظر گرفتن ابعاد مختلف هیجانات (ابعاد فیزیولوژیکی، رفتاری شناختی) و نحوه¬ی مدیریت (شناسایی تظاهرات فیزیولوژیکی، کنترل رفتار و تغییر تحریفات شناختی) آن می¬تواند منجر به افزایش ظرفیت پردازش و کنترل هیجان خشم و ارتقاء سلامت روان در فوتبالیست¬ها گردد.
    Abstract
    Introduction: An emotional management program for athletic should include several basic elements that could control the physiological, behavioral and cognitive, to provide highest level of efficiency of out to be. Thus the purpose of this study was to design and develop a program that would have all the components above to learn emotional control and in the next phase of the effectiveness of the training on anger management and mental health of athletes were studied. Method: Upon completion of the research library, educational package was developed. To assess this pack of 40 elite players in the league were selected by convenience sampling and responded to anger and mental health questionnaires. After that the aggression scores of the 40 subjects, sorting from low to high. Then, 24 people with the lowest control anger scores were selected. Then, 12 player were selected randomly assigned to an experimental group and 12 in the control group. SCL-25 questionnaire and a questionnaire to measure variables-the anger control skills were used. Finding and conclusion: The results showed that anger control and mental health scores of the experimental group was significantly higher than the control group (P= 0.001). Generally, findings of this study indicate that emotional management training package, has been developed, taking into account the various dimensions of emotions (of physiological, behavioral and cognitive) and how to manage the (identification physic- protests control the of the cognitive distortions) increase processing capacity and control the emotion of anger and the promotion of mental health in player