عنوان پایان‌نامه

دیدگاههای موجود در ارزیابی سطح بیان شفاهی زبان عمومی و تخصصی خلبانان و کنرلهای ایرانی



    دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "دیدگاههای موجود در ارزیابی سطح بیان شفاهی زبان عمومی و تخصصی خلبانان و کنرلهای ایرانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 649;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70392
    تاریخ دفاع
    ۲۵ بهمن ۱۳۹۳
    دانشجو
    فهیمه صابر
    استاد راهنما
    سیدمحمد علوی

    مهارت زبان انگلیسی، به عنوان مولفه ای از قابلیتهای شغلی در بازار کار جوامع مدرن امروزی، علاوه بر اینکه توانایی مهمی برای برقراری ارتباط موثر در محیط های بین المللی کار است، درحوزه استانداردهای شغلی یک ملاحظه ایمنی نیز می باشد. انگلیسی هوانوردی، بعنوان شاخه ای از مهارت زبانی در حوزه انگلیسی برای اهداف ویژه، سهم مهمی در امنیت پرواز و کاهش سوانح هوایی و مصدومان دارد. با توجه به اهمیت آزمون زبان هوانوردی به عنوان یک آزمون مهم، این تحقیق تلاش دارد تا روند و مناسبات جاری در ارزیابی سطح عمومی و تخصصی مهارت زبانی خلبانان و کنترلر های ایرانی در حوزه های تلفظ، فصاحت کلام و صحت کلام را مشخص نماید. شرکت کنندگان این تحقیق 25 خلبان و 25 کنترلر شاغل در سازمان هواپیمایی کشوری ایران و از ایرلاین ها و فرودگاه های مختلف بودند. به منظور دستیابی به اهداف این تحقیق، نخست یه نمونه سنجش مهارت بیانی آیلتس (IELTS) به منظور ارزیابی سطح مهارت زبان عمومی مورد استفاده قرار گرفت. ثانیاً، از یک نمونه آزمون LPR به منظور ارزیابی سطح مهارت زبان تخصصی شرکت کنندگان استفاده گردید. هر دو آزمون از طریق مصاحبه رو در رو و یک به یک با ممتحن صورت پذیرفت. نتایج بدست آمده از طریق آزمون تی تست مستقل (Independent T-Test) نشان داد تفاوت معناداری بین سطح مهارت بیان شفاهی خلبانان و کنترلرها در آزمونهای IELTS و LPR در هر سه سرفصل تلفظ، فصاحت کلام و صحت کلام وجود دارد و این درحالی است که خلبانها پایین ترین سطح قابل قبول کارایی را نشان دادند. همچنین آزمون تحلیل واریانس دو عاملی(Two-way ANOVA ) و آزمون همبستگی اطلاعات جمع آوری شده نشان داد که رابطه مثبت و قوی بین نمرات خلبانها در هر دو آزمون IELTS و LPR و سابقه خدمتی آنان در محیط هوانوردی وجود دارد. در حالیکه نتایج نشان داد رابطه مثبت و قوی بین نمرات آزمون LPR کنترلرها و سابقه خدمتی آنان در محیط هوانوردی وجود دارد اما رابطه ضعیف و مثبتی بین نمرات آزمون IELTS آنان با سابقه خدمتی در محیط هوانوردی وجود دارد. همچنین، مقایسه نتایج آزمونهای متوالی LPR نشان داد که نمرات آزمون پیشین خلبانها در مقایسه با آزمون اخیر، اندکی بالاتر است در حالی که کنترلرها تقریبا یک سطح توانایی را در هر دو آزمون داشته اند.
    Abstract
    English language proficiency, as a component of vocational sufficiency in modern societies’ today labor market, is a considerable potency for effective communication in international workplace as well as safety consideration of job-related standards. Aviation English, as a branch of language proficiency in English for Specific Purpose (ESP) domain, carries weight of flight safety in decreasing aviation fatalities and incidents. Considering the importance of aviation language testing as a high-stake test, this research sheds lights on current trends and issues in assessing general and vocational levels of language proficiency in Iranian pilots and Air Traffic Controllers (ATCs) considering their pronunciation, fluency, and accuracy. The participants of this study were 25 pilots and 25 ATC men working in Civil Aviation Organization of the Islamic Republic of Iran organization different airlines and airports. To achieve the purposes of the study, firstly; a sample test of speaking of International English Language Testing System (IELTS) was employed to assess general language proficiency level. Secondly, a sample test of Language Proficiency Requirements (LPRs) was used to assess vocational language proficiency level of test takers. Both tests were conducted through face-to-face and on–to-one interview with examiners. Results revealed through an Independent T_Test showed that there is a significant difference between pilots’ and ATCs’ oral language proficiency levels in LPRs and IELTS tests in all three rubrics of pronunciation, fluency, and accuracy, while; pilots showed the least levels of acceptable performance. Also, a Two-way ANOVA and the Correlation analysis of collected data revealed that there was a strong, positive correlation between pilots’ score in both LPRs and IELTS assessments across their experience in aviation context. Whereas, the results showed that there was a strong, positive correlation between ATCs’ scores in LPRs assessment across their experience in aviation context, but there is a weak, positive correlation between ATCs’ score in IELTS assessment across their experience in aviation context. Moreover, comparing consecutive LPRs tests results showed that pilots showed a slight higher level of last score in LPRs assessment in compare to their recent score, where; ATCs almost had the same level of LPRs’ score in both tests.