عنوان پایاننامه
بررسی نگرش معلمان مدارس عادی نسبت به ویژگی ها و تواناییهای دانش آموزان نابینا و ناشنوا در شهر کابل
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68158;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2313
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- جعفر احمدی
- استاد راهنما
- غلامعلی افروز
- چکیده
- چکیده فارسی : این پژوهش مطالعاتی برای بررسی نگرش معلمان مدارس عادی نسبت به ویژگی ها و توانایی های دانش آموزان نابینا و ناشنوا در شهر کابل می باشد. درجهت رسیدن به این هدف 250 معلم از مدارس عادی به صورت تصادفی از 5 مدرسه پسرانه و 5 مدرسه دخترانه در شهر کابل انتخاب شدند. 90 معلم زن و 160 معلم مرد به پرسشنامه نگرش سنج افروز-جردن که در رابطه با با نگرش آنها در مورد دانش آموزان نابینا و ناشنوا بود پاسخ دادند.نتایج نشان داد که نگرش معلمان مدارس عادی نسبت به دانش آموزان نابینا و ناشنوا در شهر کابل مثبت است. به علاوه پژوهش مشخص کرد که نگرش معلمان مدارس عادی نسبت به مردم مثبت تر است. این نتایج راهنمای روشنی است اگر تغییراتی در برنامه درسی مدارس عادی داده شود، فراهم ساختن امکانات اموزشی ویژه و معلمان از آموزش های لازم برخوردار شوند نگرش معلمان نسبت به دانش آموزان نابینا و ناشنوا بهتر می شود. کلید واژه : ناشنوا، نابینا، نگرش
- Abstract
- Abstract This descriptive survey study is developed to investigating the attitude of regular school teachers toward features and abilities of blind and deaf students in Kabul.For this purpose, 250 teachers of Kabul common schools from 5 boys’ schools and 5 girls’ schools were selected by random multi-session sampling considering control variables while 90 women teachers and 160 men teachers answered the administrated Afrooz Jordan attitude assessment questionnaire for blind and deaf students.Results show that common school teachers’ attitude toward deaf and blind students is of high positive level in Kabul Province. In addition, results revealed the common school teachers’ attitude toward people’s attitude to deaf and blind students is of moderate positive level.These results cleared, if some changes came to the educational plans, like preparing some special educational equipment, and teachers have enough indeed trainings, the school teachers’ attitude toward deaf and blind students become more well