عنوان پایاننامه
بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و عملکرد فراگیران ایرانی زبان انگلیسی در قسمت خواندن آموزش آیلتس
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1465;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82083;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1465;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82083
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- الناز ساسانیان نو
- استاد راهنما
- علی اکبر خمیجانی فراهانی
- چکیده
- بین همه محققان توافقی هست که هوش فردی را به عنوان پیشگویی در یادگیری فراگیران قبول دارند.اما در سال های اخیر آن ها توجه شان را از هوش فردی یا همان آی کیو به ای کیو یعنی هوش هیجانی تغییر دادند.محققی به نام گلمن هوش هیجانی را به دو بخش مهارت فردی و مهارت اجتماعی تقسیم کرد.مهارت فردی چگونگی کنترل خودمان است و مهارت اجتماعی چگونگی مدیریت ارتباطمان با دیگران .محقق دیگری به نام مانکاس در مورد شیوه های به کارگیری هوش هیجانی در کلاس های زبان با فراگیران زبان دوم تحقیق کرد. درک مطلب اکنون به عنوان مهارتی با پیچیدگی زیاد شناخته میشود که شامل پردازش درسطح پایین وپردازش در سطح بالاست. پردازش سطح بالا مربوط به توانایی خواننده در جمع کردن اطلاعات از سطح جمله واره به متن اصلی و درک و تفسیر آن است. با وجود ارتباط میان هوش هیجانی و عملکرد شناختی طرح این فرضیه که فراگیرانی با هوش هیجانی بالاتر میتوانند پردازش سطح بالا را به طورموثرترانجام دهند معقول به نظر میرسد.موضوع این پایان نامه بررسی ارتباط میان هوش هیجانی و پیشرفت درک مطلب فراگیران در قسمت خواندن آزمون آیلتس میباشد.هدف این تحقیق بررسی ارتباط موجود بین نمره درک مطلب وخواندن آزمون آیلتس و سطح هوش هیجانی فراگیران است. نتایج این تحقیق منجر به درک بهتری از تاثیر هوش هیجانی به عنوان مهارتی فردی و پتانسیلی ذاتی در پیشرفت دانش آموزان است. پیشرفت در خصیصه های هیجانی و خود آگاهی در مورد دوست داشتن ها و دوست نداشتن ها میتواند باعث افزایش انگیزه فراگیران شود.
- Abstract
- Emotional intelligence (EI) is defined as an ability to implement accurate reasoning about emotions and the ability to use emotions and emotional knowledge to improve thought (Mayer, Roberts & Barsade, 2008). Popular attention has been drawn to the relationships between academic success and emotional and social competency by some scholars. Psychologists and linguists have also become interested in this type of intelligence to discover the relationship between EQ and English learning skills and strategies. The purpose of the present study was to determine whether EQ, as an interpersonal skill and innate potential, had any relationship with reading comprehension section of the IELTS exam. To this end, 60 male and female Iranian language learners who were getting prepared for the IELTS exam in Zanjan (JahadDaneshgahi Foreign Language Center, Keihan Institute and Shokuh Institute) took the language proficiency test; 42 candidates who were at the high-intermediate level were selected as the participants of the study and hence took the self-report measure Bar-On Emotional Quotient Inventory. Then, an IELTS Reading section was given to the participants. Results indicated a significant and positive relationship between EQ and scores on IELTS Reading section.