عنوان پایاننامه
بررسی زمینه های اجتماعی و فرهنگی موثر بر وضعیت عکاسی ایران در دوره قاجار -عملی:آلودگی بیابان ها
- رشته تحصیلی
- عکاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68240
- تاریخ دفاع
- ۰۳ اسفند ۱۳۹۳
- دانشجو
- محمد زرقی
- استاد راهنما
- محمد ستاری, مهران مهاجر
- چکیده
- چکیده: تاریخ¬پژوهان در بررسی تاریخ عکاسی قاجار، ناصرالدین شاه را به عنوان اصلی ترین حامی عکاسی در سر آغاز ورود عکاسی به ایران دانسته اند. از سوی دیگر، محصور و محدود شدن عکاسی در دربار را، مهمترین دلیل عدم رشد و توسعه این پدید در میان عموم مردم جامعه دانسته اند. بدین ترتیب در جریان بررسی های خود پیرامون تاریخ عکاسی، به ندرت درباره¬ی علل رشد و وقفه عکاسی در بین عموم مردم به تحقیق و کنکاش پرداخته اند، در صورتی که بر اساس بررسی های علوم اجتماعی و انسان شناختی، دلایل بسیار متعددی در رد و پذیرش یک پدیده در یک اجتماع وجود دارد که در رشد و عدم رشد آن بسیار موثر است. در تحقیق حاضر تلاش بر آن است تا از خلال بررسی شرایط اجتماعی و فرهنگ و پیشینه¬ی تاریخی ایران، جایگاه و وضعیت عکاسی و روند رشد و گسترش آن در میان مردم در سده 19 مورد کنکاش قرار گیرد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که باورهای مذهبی و دینی مردم ایران و ساختار طبقاتی و اقتصادی ایران در سر آغاز ورود عکاسی در دوره قاجار، به گونه¬ای بوده که مانع از رشد فراگیر این پدیده در بین مردم عامه بوده است. از طرفی، ضعف در وضعیت عناصر آگاهی بخش و اطلاع رسان در جامعه مثل چاپ و عرصه-ی نمایش تصویر در آن دوران مانع از تغییر در دیدگاه ها، آگاهی ها و درک و شناخت مردمی در این دوره¬ی تاریخی بوده است. افزون بر عوامل یاد شده، به نظر می رسد وضعیت نامناسب اقدامات صورت گرفته در مسیر رشد و توسعه عکاسی همچون ایجاد عکاسخانه های عمومی، تالیف کتاب و رساله های آموزش عکاسی، رونق ابزار آلات عکاسی و شیوه¬های تولید و تکثیر عکس و ... در این دوران نقش مهمی در روند رشد و گسترش عکاسی در میان مردم جامعه داشته است. واژگان کلیدی: ایران، عکاسی قرن نوزدهم، پژوهش تاریخ عکاسی ایران، عکاسی قاجار، شرایط اجتماعی موثر بر عکاسی دوره قاجار
- Abstract
- Abstract: The researchers at studying the history of photography in gajar era, they know Naser Edin Shah as a main supporter of photography at the beginning of this art in Iran, from the other points, the limits of photography in that era, was the most important reason of the lack of improvement of this process among people thus, in their research. They rarely search about the causes of growth and stops among people, however according to social science and human studies, there are many reasons to reject and accept a process in the society that is effective in its growth and lack of growth. In the present research, the attempt is to search and study about the placement and situation of photography, the way of its improvement and development among people in the 19th century according to the social and cultural conditions and historical background of Iran. The results of the research suggests that the religious belief of Iranian and economical and social structures in Iran at the beginning of photography in Qajar era was in a way that it stopped the thorough development of this process among people from the other side. Weakness in the information elements in the society such as printers or moving pictures in that era prevented the approaches, knowledge, understanding and cognition of people from changes in this historical period. In addition to the stated factors, there seems to be not suitable measures in the developing road of photography such as making public photography training thesis, the improvement of photography equipment and the methods of producing and copying photos and etc in this period have had important role in the growth and development of photography among the people of society. Keywords: Iran, 19th century photography the research of photography history of Iran, Qajar photography, the effective social conditions on photography in Qajar era.