طراحی مبلمان بازی گون اتاق کودک
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11143;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74023;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11143;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74023
- تاریخ دفاع
- ۰۲ اسفند ۱۳۹۳
- دانشجو
- درناز معانی
- استاد راهنما
- وحید چوپانکاره, مریم سادات خلیلی
- چکیده
- چکیده امروزه مردم همواره در حال یادگیری هستند و به خصوص کودکان امروزه بیشتر از گذشته توانایی یادگیری دارند. نیاز جامعه در حال حاضر به مرحله ای رسیده که می توان با اطمینان عنوان کرد که روش های آموزشی گذشته به زودی بلا استفاده خواهند شد و باید برای بهبود آن اندیشه ای کرد. کودکان قبل از ورود به مدرسه بیشترین زمان خود را در خانه و در اتاق خود سپری می کنند. مبلمان اتاق خواب برای اکثر آنان در حکم وسیله ای معمولیست که تنها در زمان خواب یا دسترسی به لوازم از آن استفاده می شود. با این وجود مبلمان بزرگترین وسیله ایست که کودکان با آن سر و کار دارند. با استفاده از مبلمان می توان قابلیت های آموزشی دیگری در محیط اطراف کودکان جای داد. رساله پیش رو با عنوان " طراحی مبلمان کودک با رویکرد بازی گونه سازی " پاسخی است در جهت بهینه سازی استفاده از مبلمان اتاق کودک و افزودن قابلیت های آموزشی و تفریحی به آن. در مرحله اولیه با استفاده از مطالعه رفتار کودکان 2 تا 10 سال در محیط خانه و مهد کودک و مصاحبه با والدین آنها به مطالب کلیدی دست یافتیم. گروه هدف در این پروسه شامل 15 دختر و 15 پسر در فاصله سنی مذکور می باشند. سپس پرسشنامه هایی برای مصرف کنندگان، تولید کنندگان و فروشندگان تهیه و تدوین شد که در آن میزان و نوع نیاز های مصرف کننده در آنها بررسی شده است. در مرحله بعدی با استفاده از روش های طوفان ذهنی، سناریو نویسی و استوری بورد به جزئیات نیاز مصرف کننده و نکته برداری جهت طراحی اولیه دست یافتیم. در مرحله آخر پس از بیرون کشیدن نکات کلیدی و خواسته های کاربران فرآیند ایده پردازی و اسکچ آغاز شد و از بین تعدادی ایده اولیه سه طرح برگزیده شد. در انتها پس از بررسی ها و ارزیابی کامل یکی از طرح ها پرورش داده شد و به ایده نهایی تبدیل گردید. در نهایت طرح از لحاظ تولید، مواد ساخت، مونتاژ، سازگاری با محیط و ایمنی مورد بررسی قرار گرفت و تغییرات لازم در طرح نهایی اعمال شد.
- Abstract
- Abstract Nowadays, people are constantly learning and especially children can learn today more than ever. Society necessities now reached a stage that can be safely said that the past training methods will soon be unused and must be thought to improve it. Children before going to school spend most of their time at home and in their room. Bedroom furniture for theme are just ordinary devices that are useful only at sleeping time or to accessing something. However Furniture is the greatest appliance that children are dealing with it. Using of furniture other training capabilities can be placed in children's surroundings. This treatise titled "Children's Gamification furniture design" is response in order to optimize the use of educational and recreational furniture for children's rooms and adding fun and educational capabilities to it. At incipient phase using behavior in the home and preschool children 2 to 10 years and interviews with their parents achieved on key issues. The target group of the project consists of 15 girls and 15 boys between the mentioned ages. Then, some questionnaire for consumers, manufacturers and retailers prepared in which the type &amount of consumer requirements are investigated. At next phase, using the brainstorming, scenario building and storyboards methods the consumer requirements details and note-taking for initial design achieved. At the final phase, after pulling out the key points and the demands of users, idea processing and sketches began and from numbers of initial idea three projects were selected. After a full review and evaluation of projects one of them was raised and became the final idea. Finally, the design was evaluated in terms of, materials, construction, environmental and safety and necessary changes were implemented in the final design. Keywords: Children, Design, Growth, Bed, education, games