عنوان پایاننامه
برآورد تابع تقاضای بنزین در بخش حمل و نقل در ایران
- رشته تحصیلی
- اقتصاد انرژی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1646;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67698
- تاریخ دفاع
- ۲۱ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- سمانه قربانی
- استاد راهنما
- مجید احمدیان
- چکیده
- در این پایان¬نامه به برآورد تابع تقاضای بنزین در سطح خرد خانوار¬ها و کلان جامعه در ایران پرداخته شده است. برای این منظور با استفاده از داده¬ها¬ی مربوط به خانوار¬ها بین سال¬ها¬ی 1385 – 1391 به برآورد کشش قیمتی، درآمدی و متقاطع بین گروه سوخت و سایر سبد¬ها-ی کالایی خانوار¬ها پرداخته شد. همچنین در قالب روش خود¬همبسته با وقفه¬های توزیعی به برآورد تابع تقاضای بنزین در سطح کلان برای دوره زمانی 1350 – 1391 پرداخته شد. نتایج حاصل از تخمین بیانگر بی¬کشش بودن بنزین در سبد مصرف خانوار¬ها بوده و از طرفی در کشش¬ها¬ی قیمتی و درآمدی در سطح کلان بیان¬گر کم¬کشش بودن و نرمال بودن این کالا می¬باشد. همچنین کشش متقاطع بین بنزین و گاز مقدار منفی بود که بیان¬گر این مسئله می-باشد که در اثر افزایش قیمت گاز، هزینه تولید فرآورده¬های نفت خام افزایش یافته و در نتیجه مصرف بنزین کاهش می¬یابد.¬
- Abstract
- In this study, we attempt to estimate gasoline demand function in both micro and macro level for Iranian households. In this regard, using households’ data of the period 1385-1391, we estimate gasoline price and income elasticities and also cross elasticity between fuel basket and other households’ concumption baskets. Also, by applying autoregressive distributed lag model, we estimate gasoline aggregate demand function for the period of 1350-1391. The results indicate that gasoline is inelastic. Also, aggregate price and income elasticities of gasoline are low and so that gasoline is a normal good. In addition, cross elasticity between gasoline and gas is negative which means that in the case of an increase in the price of gas, the cost of producing crude oil products increase and in turn gasoline consumption would decrease. Keywords: gasoline, demand function, fuel consumption, seemingly unrelated regression (SUR) model, autoregressive distributed lag model (ARDL) model