بازنمایی رابطه زن و مرد در آثار سینمایی اصغر فرهادی و داریوش مهرجویی
- دانشجو
- مهدی معینی مهر
- استاد راهنما
- اعظم راودراد
- رشته تحصیلی
- پژوهش علوم اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 585;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73890
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۳
- چکیده
- این پایان ¬نامه، پژوهشی در باب «رابطه¬ی زن و مرد» است. انگیزه¬ی این کار، وجود معضلات و عدم وجود تفاهم میان زنان و مردان در جهان مدرن امروزی است. از آنجاییکه نحوه¬ی بازنمایی این موضوع در سینما، تاثیر مهمی بر نوع رابطه¬ی زنان و مردان دارد، آثار سینمایی، به عنوان بستر تحقیق قرار داده شده است. سوال اصلی در این پژوهش، نحوه¬ی بازنمایی این رابطه در آثار سینمایی«اصغر فرهادی» و «داریوش مهرجویی» است. در این پژوهش تلاش بر این است تا نشان داده شود در آثار سینمایی از چه منظری به این موضوع پرداخته شده و این مهم چگونه صورت پذیرفته است. در این آثار چه پدیده¬های طبیعی جلوه داده شده و چه پدیده¬های مورد انتقاد قرار گرفته است. فیلم¬های انتخاب شده «چهارشنبه¬سوری»، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» از اصغر فرهادی و فیلم¬های«هامون»، «بانو» و «لیلا» از داریوش مهرجویی می¬باشد. مبانی نظری در این پژوهش بر اساس آراء اندیشمندانی چون استوارت هال و رولان بارت در باب بازنمایی و پیتریم سوروکین، سیمون دوبووار و اریش فروم در باب رابطه¬ی زن و مرد می¬باشد. روش تحقیق نشانه ¬شناسی و تکنیک¬های به کاربرده شده، تکنیک همنشینی و تکنیک جانشینی می¬باشد. نتایج بدست آمده از این پژوهش بدین شرح است: در آثار انتخابی از اصغر فرهادی، اختلافات میان زن و مرد مرتبط با طبقه¬ی اجتماعی است که آنها در آن زندگی می¬کنند. در این آثار آدم¬ها نه سیاه¬اند و نه سفید و این بستر و شرایط اجتماعی است که تعیین کننده می¬باشد. در اغلب این آثار، باز تولید کلیشه¬های غلط صورت نپذیرفته است. تغییرات بوجود امده در ارزش¬ها و هنجارها و دشوار شدن نقش¬ها و وظایف جدید زن و مرد امروزی از عوامل بسیار تاثیر گذار بر روابط زن و مرد معرفی می-گردد. اما در آثار انتخابی از داریوش مهرجویی که دغدغه¬ی زنان و مردان طبقات بالای اجتماع بازنمایی شده ، برخی کلیشه¬های غلط بازتولید شده، آدم¬های بد و آدم¬های خوب بیشتر از ادم¬های خاکستری وجود دارند. جامعه-ی خالی از معنویت، مادیت غالب بر روابط، روابط معامله¬گر و ارزش¬های برخواسته از نگاه سنتی ناکارآمد، مورد انتقاد واقع شده است.
- Abstract
- Abstract: This thesis is about the relationship between a man and woman. The existence of problems and misunderstanding between the two sexes in the modern world motivated me. The cinematic works are considered here, since the representation of this topic in cinema affects their real relations. The main question, here, is how this relationship is represented in cinematic works of Farhadi and Mehrjoei. In this study, I have tried to show this relation is shown. In these works, what phenomena have been shown naturally and what have been criticized. The selected movies are Chahar shanbeh Soury, A Seperation and Past by Farhadi and Hamoon, Lady and Leila by Mehrjoei. The theoretical frame of my study is provided by the use of the ideas of Stuart Hall, Roland Barthes on the representation and the ideas of P.Souroking, Erick Fromm and Simone De Beauvior about the relationship of the two sexes. My methodology was Semiology and my techniques were syntagmatic and paradigmatic.The results show that in the selected works of Farhadi, controversies between a man and woman are associated with their social classes. In these works, people are not black and white and social conditions are influential. In most of these works, the wrong clichés are not reproduced. Changing the norms and values and getting harder of their roles and tasks are introduced as effective factors on the man and woman s relations. Conversely, in Mehrjoei s works, the concerns of high class people are represented, some bad clichés are reproduced, and bad guys and good guys are more common than the grey people. In his movies, the society is criticized in which spirituality has disappeared and the relations are based on utility. Keywords: Representation, Asghar Farhadi, Daryoush Mehrjoei, Semiology, Cinema, Relationship between a man and woman