عنوان پایاننامه
نقش و جایگاه قانون مداری در جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر سیره فکری و عملی حضرت امام (ره)
- رشته تحصیلی
- حقوق عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 434;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69685
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- هابیل ابراهیمی
- استاد راهنما
- ابراهیم موسی زاده
- چکیده
- قانون مجموعه باید ها ونباید هایی است که شیوه رفتار آدمی را در زندگی اجتماعی تعیین می کند. شناساندن عموم مردم به قوانین و چگونگی اجرای آن در یک جامعه از اهداف رهبران سیاسی در مسیر عدالت و امنیت است.سابقه بحث قانونگرایی به قدمت تفکر سیاسی انسان هاست .یعنی از زمانی که اندیشه های سیاسی شکل گرفته در ذیل آن بر روی قانون نیز اظهار عقیده شده است. یکی از افتخارات انقلاب اسلامی این است که قانون و نظم را برای رهایی از استبداد داخلی واستعمار خارجی به ارمغان آورده و راه رستگاری را در سایه ی عمل به مقررات شریعت وجمهوری اسلامی معرفی نموده است. زیرا قانون سبب نظم، امنیت و آرامش مردم می شود.. این پایان¬نامه دنبال پاسخ به این سوال اساسی است که قانون وقانون¬مداری درسیره عملی ونظری ازچه جایگاهی برخورداربوده ودارای چه پیامدهای است؟ در اندیشه حضرت امان(ره)وجود قانون برای جامعه ضرورت اساسی بوده وافراد یک جامعه باید در رفتار وکردارشان حدود ومرزهایی را رعایت کنند، تا همه بتوانند به نحو مطلوب وشایسته از زندگی بهره های مادی ومعنوی برگیرند . اگر مرزها در هم بریزد وقانون حاکم نباشد، جامعه به هدف خود نخواهد رسید.بنابرین نیاز به قانون از ضروریات بوده ومردم در حکومت های مردم سالار مانندجمهوری اسلامی ایران مشتاق پیروی از قانون هستند، زیرا از قواعد و دستورات خودشان اطاعت می کنند. پس در منظر امام خمینی(س) معیار همه چیز قانون است و حرف آخر را در همه امور قانون میزند و همه در برابر قانون برابرند. امام عمل به قانون را برای تمامی افراد جامعه از پایین ترین رده نظام تا بالاترین مقامات واجب می دانست. در حکومت مورد نظر امام شخص مطرح نیست، ملاک قانون الاهی است. همه تابع قانون اند و فرقی میان اشخاص نیست و جز با تحقق قانون سعادت فرد و جامعه تأمین نمیشود و اسلام دین قانون است و حکومت در اسلام حکومت قانون است، از این رو قانون در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) والاترین جایگاه را داشته و هیچ فردی، چه رییس جمهور و چه یک فرد عادی از قانون بالاتر نیست.
- Abstract
- Role and status of Law Orientation in the Islamic Republic of Iran by Reliance on Imam Khomeini's Intellectual and Practical Clairvoyance Abstract: Law is a set of musts and must not’s which determine the behavior of people in their social life. Introducing laws and how to enforce them in a society is one of the goals of political leader towards achieving justice and security. The diussions of law dates back to the time when man began political thinking. That is, since the formation of political thinking, views have been expressed about law. One of the honors of the Islamic revolution is the introduction of law and order to get rid of domestic tyrany and foreign colonization, and paving the way to salvation by acting wpon the religious law (shariah) and the constitution of the Islamic Republic, since law brings order, security and comfort to people. The present thesis aims to answer this major question: what is the place of law and law obedience in theory and practice and what are its consequences? In Imam Khomeyni's philosophy of thought the existence of law is necessary for society and all individuals in society should observe it in their thinking and behavior, so that all people in society get their material and spiritual benefits from life. If the borders are destroyed and law is not enforced, society will not achieve its goals. Therefore, for the need for law is a necessity and people in democratic governments like the Islamic Republic of Iran are eager to obey the law, because they obey their own laws. So in view of Imam Khomeyni (PBUH) the standard is law for everything and all affairs are assessed against the measure of law and all people are equal before the law. Imam Khomeyni's decreed it a religious necessity for all walks of life from the lowest up to the highest ranks in society. In the government, depicted by Imam Khomeyni's the individual is not important, the measure is the divine law. All people should abide by the law and there is no difference among individuals in this regard, and except through abidance by the law the happiness of individuals and society is not materialized .Islam is the religion of law and government in Islam is the government of law. Thus, in the political thinking of Imam Khomeyni's (PBUH) the law has the highest rank and no one, be it the president or a layperson, are not higher than law. Key words: Imam Khomeyni (PBUH), Law, Islamic Republic, Lawfullness, justice