شناسایی و تحلیل مدل کسب و کار مناسب نمایندگیهای مجاز خدمات پس از فروش خود رو
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 477;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68708
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- سیدمسعود میرعارفین
- استاد راهنما
- کامبیز طالبی
- چکیده
- این مطالعه تحقیق توصیفی - پیمایشی در زمینه شناسایی و تحلیل مدل کسب و کار مناسب نمایندگیهای مجاز خدمات پس از فروش خودرو و ارائه راهکارهای مدل بهینه کسب و کار می باشد نمونه آماری تحقیق شامل 50 نمایندگی مجاز ارائه دهنده خدمات به خودروهای سبک تولیدی شرکت سایپا در تهران و شهرهای همجوار می باشد. تا پایان سال 1388 در ایران، سود اصلی در صنعت خودروسازی حاصل از تولید و فروش خودرو نو بوده است. اما پس از این دوران چالش های جدیدی مسیر کسب و کار این صنعت را به سوی دیگری سوق داد افزایش قیمت تمام شده محصول و باقی ماندن در چرخه رقابت با حفظ قیمت باعث گردیده است تا خودروسازان همچون گذشته قادر به تحمیل هزینه ها به مشتری نباشند. هدف اصلی این تحقیق شناسایی و تحلیل مدل کسب و کار مناسب نمایندگیهای مجاز خدمات پس از فروش خودرو بوده و اولویت بندی فرصتهای شناسایی شده از بین نظرات 50 نمایندگی مجاز با روش توزیع پرسشنامه آزمون شد.در این تحقیق از مدل استروالدر استفاده شده است لذا در ابتدا بر اساس اطلاعات اخذ شده از نظرات خبرگان و تحلیل روندهای موجود ، راهکارهای مدل بهینه کسب و کار شناسایی شده و در فاز پیش بینی و ارزیابی ضمن اولویت بندی فرصتها، پیشنهادات لازم برای دست اندرکاران و کارآفرینان این صنعت ارائه شده است .نتایج تحقیق نشان می دهد موضوع رضایت مشتری در نمایندگی های مجاز خودروسازان به طور کامل نهادینه نشده است و تفاوتهای معناداری در ادراکات و انتظارات مشتریان در خصوص فرصتهای کسب و کار حوزه خدمات پس از فروش خودرو مشاهده گردید.
- Abstract
- The study is survey-descriptive research in the field of identifying and analyzing the suitable business model of authorized branch of after selling the automobile and offering some strategies of business optimum model. The statistical sample includes 50 authorized branches which offer services to Saipa automobiles production style in Tehran and neighborhoods. Till the end of 1388 in Iran, the main profit in the automobile industry was from the sale of new automobiles. But after these periods, new challenges led the business way to another way. The increase of finished price of product and being in competition cycle to maintain price resulted that the automobile producers the same as before not is able to force the price to the customers. The main purpose of study is to identify and analyze the suitable business model of authorized branch of after selling services, the identified opportunities priority was tested among 50 authorized branches ideas with the questionnaire distribution method. It has been used Stroledr model, thus firstly based on the obtained data of elites ideas, analysis of existing trends, strategies of business optimum model and in the prediction phase and evaluation in addition to the priority of opportunities , the required recommendations have been offered for the involved ones and entrepreneurs of this industry. The research results show that the customer satisfaction hasn’t been put completely in the automobiles producers authorized branch, it is observed some significance differences on understanding and expectation of customers about business opportunity in the field of after selling services.