عنوان پایاننامه
بررسی ارجاعات پست مدرن پیتر گرینو به هنر دوره ی باروک ...
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67622
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- حسین جلیلوند
- استاد راهنما
- محمدباقر قهرمانی
- چکیده
- پیتر گرینوی، (متولد 5 آوریل 1942) کارگردان بریتانیایی است که کار خود در سینما را با ساخت فیلم کوتاهی در سال 1962 آغاز کرد.وی علاقه زیادی به تاریخ هنر بویژه نقاشی دارد و در میان سبکها و دوره های نقاشی، باروک دوره مورد علاقه اوست. در سال 1982 که فیلم «بلید رانر» ساخته شد و برخی از منتقدان آن را شروع سینمای پستمدرن میدانند، گرینوی دومین فیلم بلند خود را میسازد. گرینوی را از پیشتازان سینمای پستمدرن میدانند. این پایاننامه در ابتدا با رجوع به آراء افرادی همچون فردریک جیمسن و سوزان هیوارد به گردآوری اجمالی ویژگیهای سینمای پستمدرن پرداخته و پس از تبیین این ملاحظات نظری در صدد محک زدن این ویژگیها بر روی برخی از فیلمهای پیتر گرینوی بر میآید. گرینوی در فیلمهایش به تاریخ هنر و بخصوص دورهی باروک، که به زعم ژیل دلوز بیشترین شباهت به دوره پستمدرن را دارد، ارجاعات فراوانی میدهد و این پایاننامه در پی آن است تا به چرایی و چگونگی پیوند این دو دوره از تاریخ هنر در آثار گرینوی بپردازد. این پایاننامه در انتها و در بخش نتیجهگیری با مراجعه به آرای فردریک جیسمن در پی یافتن پاسخی برای این پرسش است که چه چیزی پیتر گرینوی را در سینمای پستمدرن از دیگران متمایز میکند؟ کلمات کلیدی: پیتر گرینوی، باروک، سینمای پستمدرن، نقاشی، فردریک جیمسن
- Abstract
- Peter Greenaway, (born 5 April 1942) is a British film director who made his first film in 1962. He has a lot of interest in the history of art, particularly painting; and amidst different styles and eras of painting, he favors the Baroque era. In the year 1982 when the movie “Blade Runner” considered by some of critics to be the beginning of postmodern cinema, was made, Greenaway directed his second feature film. This thesis begins by studying some of the common features of postmodern cinema defined by individuals such as Fredric Jameson, Susan Hayward. Then, these features will be investigated in some of Greenaway’s films. In his films, Greenaway refers to the history of art and especialy Barouqe era which Gilles Deleuze sees many similarities between it and the postmodern era. This thesis is going to show how and why Greenaway refers to these two eras of history of art. Once these points are made clear, the last step will be referring to view points of Fredric Jameson about postmodernism to figure out what makes Greenaway different in postmodern cinema. Key words: Peter Greenaway, Baroque, Postmodern Cinema, painting, Fredric Jameson