شناسایی ابعاد نوآوری زنجیره تأمین موثر بر عملکرد سازمان مورد کاوی: شرکت های تأمین کننده قطعات شرکت سازه گستر سایپا
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی-فناوری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71201;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 682
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- پروانه لطفی تکلدانی
- استاد راهنما
- علی داوری
- چکیده
- هدف از این پژوهش، شناسایی ابعاد نوآوری زنجیره تامین موثر بر عملکرد سازمان، در سال ???? می باشد. این پژوهش از نوع تحقیق کاربردی بوده و جامعه آماری این پژوهش را شرکتهای تامین کننده قطعات شرکت سازه گستر سایپا، تشکیل دادهاند، که نمونه ای متناسب با جامعه آماری پژوهش به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شده و پژوهش به روش همبستگی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بوده که بعد از برآورد اعتبار و پایایی (از طریق تحلیل عامل) در بین پاسخگویان توزیع گردید. بعد از جمع آوری پرسشنامه ها، اطلاعات جمع آوری شده، با استفاده از ضرایب آماری متناسب با نوع متغیرها (با روش مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار PLS) محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون فرضیات بیانگر این است که نوآوری زنجیره تامین در قالب سه بعد فرآیندهای کسب و کار زنجیره تامین، تکنولوژی زنجیره تامین و ساختار شبکه زنجیره تامین، از طریق متغیرهای میانجی همکاری تامین کنندگان، اثربخشی زنجیره تامین و فعالیت مدیریت کیفیت بر عملکرد سازمان تاثیر مثبت دارد. در پژوهش حاضر، حاصل شدن مقدار ?/??? برای شاخص GOF، نشان از برازش کلی قوی مدل پژوهش حاضر دارد. بیشترین اثرگذاری را بعد تکنولوژی زنجیره تامین از طریق نقش میانجی اثربخشی زنجیره تامین با ضریب استاندارد ?? درصد، بر عملکرد سازمانی دارد و کمترین اثرگذاری را بعد فرآیندهای کسب و کار زنجیره تامین از طریق نقش میانجی فعالیت مدیریت کیفیت با ضریب استاندارد ?? درصد، بر روی عملکرد سازمانی دارد. کلید واژهها: نوآوری زنجیره تامین، عملکرد سازمان، نوآوری، زنجیره تامین، ابعاد نوآوری زنجیره تامین
- Abstract
- The rate of changes in scientific, economic, and social fields are the major characteristics of the current period. Today s organizations have encountered the extensive global evolutions and threads which maybe a serious thread to the organizations survival, therefore they should codify new methods and innovate continuously in order to survive. In the meantime, competitions are not among organizations in the world today, but it has reached to the supply chain level of organizations. Since the organizational performance depends on the supply chain, efficient supply chain plays a critical role in improving organizational performance and competitive advantage (Suhong Li et al, 2006). On the other hand, innovation is one of the vital sources to gain competitive advantage (Tushman and O Reilly, 1996). Accordingly, in addition to internal innovations of an organization, supply chain innovation is another critical factor that affects the competitive advantage and organizational performance. Since Iran is a developing country which is entering the global market of various industries, e.g. automotive industry, the top priority is to gain the competitive advantage and to improve the performance of the relevant organizations. S.G.S company supplies the automotive parts to Saipa company (one the two major automobile manufacturers in Iran) and provides this automobile manufacturer with supply chain management. Despite of imposition of economical and commercial sanctions, rising raw material prices in internal and external markets, threads of importing automobiles and subsidies and their impact on economy, and on the hand, customers policy based on quality increment, cost reduction, and products diversification and innovation, this company should both increase its innovation capabilities in order to increase revenue and compete with foreign products, and on the other hand, should lower the overall cost innovatively in order to meet the customers expectations and beneficiaries. Accordingly, it is of great significance to initially find out the effect of innovation on the performance of the company. A part of this innovation may either refer to the internal the internal circumstances of the company or the final supply chain of the company. In this regard, features of supply chain innovation in the automotive supplier companies, which can affect the organizational performance, are considered in this paper. It is a hope that all organizations move toward improving performance through smart use of innovation. Key words: supply chain innovation, organizational performance, innovation, supply chain, dimensions of supply chain innovation