عنوان پایان‌نامه

شناسایی شایستگی های کارآفرینانه مورد نیاز معلولین جسمی - حرکتی



    دانشجو در تاریخ ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی شایستگی های کارآفرینانه مورد نیاز معلولین جسمی - حرکتی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 684;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71360
    تاریخ دفاع
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۳

    کارآفرینی می تواند به عنوان یک روش اشتغال و زندگی برای افراد معلول و به طور خاص برای افراد با معلولیت شدید مورد بررسی قرار گیرد. بسیاری از معلولان کارآفرینی را برای دستیابی بهتر به تعادل بین کار و زندگی برمی گزینند، اما افراد معلول برای کارآفرینی خود با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند. یکی از چالش ها که در ادبیات کارآفرینی معلولین به کرار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است فقدان آموزش های مناسب این افراد برای کارآفرینی و عدم برخورداری از شایستگی های لازم در این زمینه است. همچنین عدم اطلاع مدیران و برنامه ریزان از نیازهای آموزشی معلولین در زمینه ی کارآفرینی و بویژه شایستگی های کارآفرینی مورد نیاز آنها، تدوین و اجرای برنامه های آموزشی کارآفرینی برای معلولین را با مشکلات جدی روبرو نموده است. بنابراین دانستن اینکه به توسعه چه شایستگی های کارآفرینی در این افراد نیاز است به منظور تلاش برای برآورده کردن نیازهای آموزشی آنان در جنبه های مختلف فرایند کارآفرینی ضروری است. از اینرو هدف اصلی این پژوهش شناسایی شایستگی های کارآفرینانه مورد نیاز معلولین جسمی حرکتی می باشد، که این هدف در قالب 6 سوال (فرعی) مربوط به هریک از ابعاد شایستگی های موجود در چارچوب تحقیق بررسی گردید. در راستای پاسخگویی به سوالات تحقیق با استفاده از روش کیفی و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته به احصای این شایستگی ها پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش شامل کارآفرینان معلول و مدیران و برنامه ریزان مراکز آموزشی می باشند. به دلیل عدم آشنایی محقق با تمامی کارآفرینان معلول و برنامه ریزان آموزشی از روش گلوله ی برفی برای نمونه گیری استفاده شد و نمونه گیری و انجام مصاحبه ها تا زمان اشباع نظری صورت گرفت. ضمن اینکه در مصاحبه نهم اشباع نظری حاصل شد اما جهت حصول اطمینان مصاحبه ها تا نمونه 12 ادامه یافت. پس از تجزیه و تحلیل داده ها و تجمیع مقوله ها و مولفه های موجود ، مجموعا ?? مولفه به دست آمد که در ? بعد شایستگی بر اساس چارچوب مان و همکاران (????) جای گرفتند. این ابعاد شامل شایستگی های فرصت، ارتباطی، مفهومی، سازماندهی، استراتژیک، تعهد، درونی و مدیریتی کسب و کار بودند که دو بعد آخر یعنی شایستگی های درونی و شایستگی های مدیریتی کسب و کار به چارچوب پژوهش اضافه شدند. هم چنین از مجموع ?? مولفه به دست آمده ?? مورد حاصل از یافته های این پژوهش می باشد و دیگر مولفه ها در پژوهش های قبلی نیز مطرح گردیدند و در این تحقیق نیز مورد تایید قرار گرفتند که این خود نشانه ای بر راستی آزمایی تحقیق حاضر است. نتایج این مطالعه می تواند علاوه بر افزایش دانش کارآفرینی معلولین، به سیاستگذاران و دست اندرکاران در تدوین سیاست های آموزشی و حمایتی معلولین کمک کند. کلمات کلیدی: کارآفرینی معلولین، شایستگی های معلولین، شایستگی های کارآفرینانه
    Abstract
    Entrepreneurship can be examined as a way of life and employment for people with disabilities and exclusively for people with severe disabilities. Many disabled choose entrepreneurship in order to achieve a better balance between work and life, but people with disabilities are faced with diverse problems for their business. One of the challenges that has been repeatedly discusses in the entrepreneurship literature is the lack of proper entrepreneurship training for these people and consequently lack of entrepreneurship competencies among disabled. In addition, the lack of educational managers’ and planners’ information about educational needs of people with disabilities and particularly their needs of entrepreneurial competencies has faced the development and implementation of entrepreneurship educational programs for people with disabilities with serious problems. So, being aware of which entrepreneurial competencies are needed for progressing of these people in order to struggle to meet their needs in various aspects of entrepreneurial process is necessary. Thus, the purpose of this research is to identify entrepreneurial competencies required for people with physical and mobility disabilities. This purpose has been examined by 6 sub-questions related to the dimensions of current competencies in the research framework. In order to answer the research questions, a qualitative approach and semi-structured interviews were used to identify the competenices. The sample for this research included disabled entrepreneurs and managers and planners of educational centers. Due to not being aware of all disabled entrepreneurs and educational planners, the researcher has used the snowball method for sampling and interviews were carried out until theoretical saturation. It should be mentioned that in the ninth interview the theoretical saturation was achieved. But to ensur the quality of the data the interviews continued until the twelfth sample. After analysis of the data and aggregation of available categories and components, a total of 38 components were achieved that were assigned in the 8 diemsions of competencises based on Man and colleagues’ (2002) framework. These phases included the merits of opportunity, communication, conceptualization, organizational, strategic, commitment, internal and business management that the last two dimensions (personal competencies and business management competencies) were added to the research framework. Results of this research can not only enhanc the knowledge of entrepreneurship for disabled people but also help police-makers and practitioners in developing educational and supportive policies for people with disabilities Keywords: entrepreneurship of people with disabilities, competencies of people with disabilities, entrepreneurial competencies