عنوان پایاننامه
قدرت بازار، ساختار صنعت ، مدیریت سود
- رشته تحصیلی
- حسابداری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67812;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 598
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- معصومه ترکمن
- استاد راهنما
- آرش تحریری
- چکیده
- در این پژوهش به بررسی رابطه بین قدرت بازار محصول، ساختارصنعت ومدیریت سود درشرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1391-1386 پرداخته شده است. برای دستیابی به این هدف،شاخص لرنر تعدیل شده ،شاخص هرفیندال هیرشمن و معکوس تعداد شرکت ها به عنوان معیارهای رقابت در نظر گرفته شده اند و اقلام تعهدی اختیاری به عنوان معیاری برای اندازه گیری مدیریت سود استفاده شده است. برای انجام این پژوهش تعداد 137شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسیو برای آزمون فرضیه¬های پژوهش ازروش داده های ترکیبی/تلفیقی و تحلیل آماری در نرم¬افزار EViewsاستفاده شده است. یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد که رابطه مثبت و معنی¬داربین قدرت بازار محصول و مدیریت سود، وجود داشته است. دیگر نتایج حاکی از تأثیر مثبت و معنی¬دارنرخ رشد و اندازه شرکت، بر مدیریت سود و همچنین تاثیرمنفی و معنی دار اهرم مالی بر مدیریت سود می باشد. کلیدواژه¬ها:قدرت بازار محصول، ساختار صنعت و رقابت،مدیریت سود،اقلام تعهدی اختیاری
- Abstract
- In this research, we have examined the relationship between product market power,industry structure, and earning management of companies in Tehran Stock Exchange in the period 2007-2012. To achieve this object, the adjusted Lerner index, Hirschman Herfindahl index and the inverse number of companies considered as measures of Competition and discretionary accruals have been used as a measure of earnings management. To do this research,137 listed companies in TSE haveexamined, and to testify the research hypotheses, the pooled/panel data and statistical analysis EViews software method is used. The findings indicate that there is a positive and significant relation betweenproduct market powerand earning management. Other results show positive and significant effect ofgrowth rateand firm size on earning management, and also negativeand significant effect of financial Leverage on earning management. Keywords: product market power, industry structure and Competition, earningmanagement,discretionary accruals