تاثیر گرایش کارآفرینانه ،گرایش بازار و گرایش یادگیری برعملکرد شرکتهای حوزه آی سی تی (مطالعه موردی :شرکتهای تولید کننده نرم افزار در سطح تهران )
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 490;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68916
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- شانلی مومنی
- استاد راهنما
- طیبه نیک رفتار
- چکیده
- هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر گرایش به کارآفرینی، گرایش به بازار وگرایش به یادگیری بر عملکرد شرکت های تولید کننده نرم افزار در حوزه ICT می باشد و در این راستا به آزمون سه فرضیه می پردازد. قابل ذکر است که، پژوهش حاضر از نظر روش و ماهیت، از جمله تحقیقات علّی است؛ و به لحاظ اجرا، از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بوده و از مدل یابی معادلات ساختاری برای بررسی روابط بین اجزای مدل بهره برده است؛ جامعه آماری در این تحقیق، مشتمل بر مدیران، متخصصان و کارشناسان فروش و تولید در شرکت های تولید کننده نرم افزار تهران می باشد. برای رسیدن به اهداف تحقیق، تعداد 384 پرسشنامه در میان جامعه آماری توزیع گردید و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش گویای این مساله است که، گرایش کارآفرینانه تاثیری در ارتقای عملکرد شرکت های تولید کننده نرم افزار در سطح تهران ندارد، اما گرایش به بازار و گرایش به یادگیری تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد این شرکت ها دارند.
- Abstract
- The main objective of this study was to evaluate the effect of entrepreneurial orientation, Market orientation and Learning orientation on the performance of companies in the field of ICT software; and to test three hypothesis deals. It is noteworthy that, in view of the nature of the research, including research, causal, and in terms of performance, the survey target is functional, and structural equation modeling to examine the relationships between the components of the model used, the population of the study consisted of managers and sales professionals in software companies. To achieve the objectives of the study, 384 questionnaires were distributed among the target population and have been analyzed. The result of this study suggest that Entrepreneurial orientation doesn’t affect on the performance of software production companies in Tehran, but Market orientation and Learning orientation have a positive and significant impact on the performance of these companies.