عنوان پایان‌نامه

شناسایی ورتبه بندی عوامل موثر بربلوغ توسعه خدمات جدید با رویکرد تئوری مجموعه های راف در شرکتهای خدماتی فعال در بورس ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی ورتبه بندی عوامل موثر بربلوغ توسعه خدمات جدید با رویکرد تئوری مجموعه های راف در شرکتهای خدماتی فعال در بورس ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت صنعتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 466;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68960
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۳

    توسعه خدمات جدید همواره به عنوان یکی از مهم¬ترین عوامل موفقیت در شرکت¬های تجاری مطرح شده است. با توجه به اهمیت توسعه محصولات و خدمات جدید در بقا و موفقیت سازمان¬های امروزی، این تحقیق به بررسی عوامل موثر بر توسعه خدمات جدید و عوامل ایجاد کننده بلوغ در سازمان می پردازد. لذا هدف اجرایی این تحقق، یافتن عوامل موثر بر بلوغ توسعه خدمات جدید(NSD) در سازمانهای خدماتی فعال در بورس تهران، رتبه بندی آنها و در نهایت شناسایی عوامل هسته ای و بی زایده آن می¬باشد. براین اساس روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نوع تحقیقات توصیفی اکتشافی و مبتنی بر تئوری راف می باشد. به منظور تحقق این هدف در ابتدا میزان سطح بلوغ و میزان هریک از عوامل موثر بر آن مطابق ادبیات موضوع، در سازمانهای خدماتی فعال در بورس تهران بررسی شد. سطح بلوغ توسعه خدمات جدید براساس مدل جین و همکاران(2014) در چهار حوزه مشارکت مشتریان، مدیریت استراتژیک، مدیریت دانش و مستندسازی فرآیندهای موردنیاز، اندازه¬گیری و سپس براساس ادبیات موضوع تعداد 25 معیار موثر بر بلوغ توسعه خدمات جدید در سازمان¬ها شناسایی و در جامعه تحقیق حاضر بررسی گردید. همانطورکه اشاره شد جامعه آماری این تحقیق را شرکت های خدماتی فعال در بورس اوراق بهادار تهران به تعداد 30 شرکت تشکیل داده اند که مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق به منظور سنجش معیارهای موثر و تعیین سطوح بلوغ از ابزار پرسشنامه و مصاحبه ساختاریافته استفاده گردیده است. روایی این ابزار از طریق روایی محتوا و صوری و پایایی آن بر اساس آزمون آلفای کرونباخ تایید گردید. پس از اندازه گیری سطح بلوغ و هریک از عوامل موثر بر آن، مطابق ادبیات موضوع در شرکت¬های مورد بررسی به منظور تحلیل رابطه بین عوامل موثر و سطح بلوغ، با توجه به ماهیت کیفی داده¬ها از تکنیک تئوری مجموعه های راف استفاده شد که با بکارگیری نرم افزار رز2 این مهم تحقق یافت. تحلیل نتایج نشان داد که از میان عوامل شناسایی شده عامل نوآوری به عنوان عامل اصلی بلوغ NSD در کلیه مجموعه های کاهش یافته، تکرار شده و بنابراین به عنوان عامل هسته¬ای موثر بر سطح توسعه خدمات جدید شناسایی گردید. همچنین معیارهایی چون بلوغ استراتژیک سازمان و بلوغ در توسعه فرآیندها و بازار از جمله معیارهای دیگر موثر بر توسعه سطح بلوغ سازمانی در حوزه NSD حاصل گردید. براساس نتایج این تحقیق قدرت طبقه¬بندی معیارهای موثر بر بلوغ توسعه خدمات جدید در شناسایی سطح بلوغ سازمان در حدود 30% می باشد، بدین معنی که تنها می توان در 30% موارد سطح بلوغ سازمان در حوزه NSD را براساس معیارهای شناسایی شده در ادبیات موضوع پیش بینی نمود.
    Abstract
    New service development is always one of the most important factors in business firms. This research wants to check the factors that have effect on new service development and their Contributing Factors, with respect to the importance of new product and service development in success of all organizations. So the aim of this executive research is identifying and ranking the factors that have effect on the maturity of new service development in service organizations in Tehran stock, and finally find the core factors. Accordingly, the practical purpose of the research method is descriptive and heuristic based on rough set theory.To Occurrence of this purpose, first of all the amount of maturity level and each factor was checked. The maturity level has checked based on Jin et. Al. 2014 model in four areas of customer involvement, sterategic management, knowledge management and process fourmalization, after that 25 effective factors on the maturity of new service development was identified based on the literature review in organizations and research population. The research population consists of 30 service firms of Tehran stock. After calculating the maturity level of each firm due to the nature of qualitative data, rough set theory was choosen with the usage of Rose2 software to Analysis the relationship between the factors and levels of maturity. The analysis results showed that innovation is the main factor of new service development maturity and it has the most frequency in all reductions, so it has been identified as the core of service development level. Sterategic maturity of organization and maturity of process development and market were also identified as the effective factors on new service development maturity level. The result of this research shows that the classification power of effective factors is about 30%, it means only in 30% of cases it is possible to predict the new service development maturity level