عنوان پایان‌نامه

مدیریت ریسک زنجیره تامین برای توسعه محصول جدید



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدیریت ریسک زنجیره تامین برای توسعه محصول جدید" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع- صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 453
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    جعفر رزمی

    در بازار جهانی امروز، شرکت¬ها و صنایع در تلاش برای حفظ توان رقابتی با سایر رقبای خود هستند. این موضوع سبب گردیده تا به دنبال ایجاد مزیت رقابتی از طریق توسعه محصولات جدید باشند. علاوه بر این مدیران صنعتی در پی استفاده از بهترین روش¬ها و مدل¬های اقتصادی جهت سودآوری بیشتر می¬باشند. از روش-هایی که اخیراً در میان شرکت¬ها مرسوم گردیده، رویکرد "طراحی برای زنجیره تامین" جهت هماهنگی بیشتر بین تولید و زنجیره تامین، و به طور همزمان با بازار هدف است. رویکرد¬های متفاوتی برای ایجاد این هماهنگی مورد استفاده قرار گرفته¬اند. در این میان نیاز به رویکردی که به طور همزمان هزینه¬های ناشی از تولید و زنجیره تامین، ریسک¬های مرتبط با آنها، سهم بازار و سودآوری بیشتر در هنگام طراحی و توسعه محصول جدید را ارزیابی ¬نماید، وجود دارد. این تحقیق بر آن است، که با استفاده از روش برنامه¬ریزی عدد صحیح مختلط به مدل¬سازی موارد عنوان شده برای برطرف نمودن این شکاف تحقیقاتی بپردازد. همچنین از طریق تولید به روش خانواده محصول به بخش¬بندی بازار پرداخته است، تا در عین حال از ریسک¬های ناشی از تقاضا، هزینه¬های تولید و ... کاسته شود. نتایج حاصل از مدل پیشنهادی نشان می¬دهد، مقیاس اقتصادی تولید، نوع طراحی و کیفیت مورد نظر هر یک از اعضای خانواده محصول برای بازار هدف در هر دوره زمانی تعیین می¬کند. علاوه بر این، به تصمیم¬گیری تولید برای دوره¬های بعد براساس گزینه¬های بررسی شده در دوره قبل کمک می¬نماید. این نتایج در دو بعد و اندازه مختلف بررسی شده¬اند، که می¬توان به ارزیابی عوامل مهم و مورد انتظار این تحقیق که از جمله آنها حداکثرکردن سود، تقاضا و تولید است، دست یافت. در نهایت، براساس این مدل، شیوه¬های نوینی از مسیر تحقیقات آتی جهت تولید اقتصادی پیشنهاد داده خواهد شد.
    Abstract
    In today's global market, companies and industries that are trying to maintain their competitiveness with other competitors. This leads to seek competitive advantage through the development of new products. In addition, industry managers in search of best practices and economic models to be more profitable. Design for Supply Chain, is a method that has been common among companies. So that more coordination between production and supply chain and also with the target market occurs simultaneously. One approach that evaluate simultaneously the costs of manufacturing, related supply chain risks, market share and profitability during the design and development of new product is required. This research using mixed integer programming to model all above items, for eliminating this gap in the research. Also via the production of a product family approach segments the market meanwhile reduce the risk of demand, production costs and so on. The results of the model indicate the economic scale of production and the design of each product family for the target market. Also it shows the quality of production for each product family in each period. In addition, it makes decision about producing for the next period of production considering the investigated items of privious periods. The results were assessed in two different dimensions, which can assess the important factors of the study, such as profit, demand and production. Finally, based on this model, new ways of economic production is recommended for future research directions.